Eurobest: Gull og hederlig omtale

Victoria Nyberg og Maja Folgerø er blant Berghs-elevene som har vunnet gull i Interactive-kategorien i Eurobest, mens Ernö-teamet som deltok i Young Creatives vant 4. plass og fikk en «special commendation».

11487 eaec6 original

Victoria Nyberg og Maja Folgerø ble uteksaminert fra Berghs tidligere i år, og det er en av skolejobbene deres (gjort sammen med ni andre elever), «Don't Tell Ashton», som nå har vunnet gull i Interactive i Eurobest, i underkategorien Viral Marketing. Utfordringen gikk ut på å lage en kampanje der elevene skulle vise fram hva de hadde lært under utdannelsen sin. De to jobber nå hver for seg, Folgerø i BBH USA, mens Nyberg jobber i Greatworks i Stockholm. Kreativt Forum kommer tilbake med mer info om jobben senere i dag.

Hederlig omtale. Sindre Veseth Foss og Ulrik Solum Waagsether deltok i Young Creatives i årets Eurobest, og var kun en hårsbredd fra medalje. Juryen var såpass på vippen at de bestemte seg for å gi teamet en «Special Commendation» for jobben.

Vinnerne i årets konkurranse offentliggjøres klokken 11.00 i dag på www.eurobest.com, men vi kan avsløre følgende i skrivende stund:

– Design Grand Prix går til Amsterdam Worldwide for «Tansu Shoe» for Onitsuka Tiger.
– Direct Grand Prix går til JWT Italia for «Auditorium» for Heineken.
– Film Grand Prix går til Wieden + Kennedy Amsterdam for «Write the Future» for Nike
– Integrated Grand Prix blir ikke delt ut i år
– Interactive Grand Prix går til Les 84 paris, for «Monet 2010» for Réunion des Musées Nationaux Fabernovel
– Media Grand Prix går til Bungalow 25 Madrid, for «Something has happened in Sietes» for Microsoft Windows 7
– Mobile Grand Prix går til AKQA London for «True City» for Nike
– Outdoor Grand Prix går til DDB Stockholm for «The Fun Theory» for Volkswagen
– PR Grand Prix går til Bungalow 25 Madrid for «A Village of Experts» for Microsoft Windows 7
– Print Grand Prix går til DDB UK for «Terminator», «Toy Story», «Speed«, «Gremlins«, «King Kong» og «Back to the Future» for Volkswagen Independent Cinema Sponsorship
– Promo & Activation Grand Prix går til Abbot Mead Vickers BBDO London, for «Sandwich» for Pepsico, Wlakers Crisps
– Radio Grand Prix blir ikke utdelt
– Craft Grand Prix går til TBWA\Paris for «Death Penalty» for Amnesty International France

Interactive Agency of the Year går til DDB Stockholm. Ogilvy France får utmerkelsen Agency of the Year, mens Network of the Year blir DDB.

Alle vinnerne kan sees online på www.eurobest.com/winners/2010 etter klokken 11.00 i dag.


På bildet: Victoria Nyberg (t.v.) og Maja Folgerø