Vil omgå Apple-gebyret

Aftenpostens nye app for iPad lanseres i dag. Avisen skal aktivt oppfordre leserne til å kjøpe iPad-avisen direkte av Aftenposten i stedet for gjennom Apples App Store.

7090 dfe0d original

Aftenpostens iPad-løsning kommer i to utgaver daglig, én morgenutgave og én kveldsutgave. Første tiden blir app-en gratis, men etter en måneds tid skal det bli en betalt plattform.

Ettersom Aftenposten sitter på kontaktinformasjon om alle sine abonnenter har de en mulighet som for eksempel VG med sin iPad-løsning ikke har. Ved å overbevise abonnentene om å kjøpe løsningen fra Aftenposten framfor Apple, beholder avisen de 30 prosentene av betalingen som ellers ville ha gått rett i Apples lomme.

I tillegg skal avisen drive utstrakt egenannonsering for løsningen.
– Vi vet hvem våre 240.000 abonnenter er, så vi kan faktisk kontakte dem, sier administrerende direktør Lars Erik Torjussen i Aftenposten, til Dagens Næringsliv.

Ipad-avisen skal kun selges gjennom abonnement, ikke som enkeltaviser, ifølge DN. Abonnementet blir rimeligere enn tilsvarende på papir. Tilbudet omfatter iPad-løsningen, innholdet i hele papiravisen og en spesiallaget app for A-magasinet.

Det er Making Waves som har bistått avisen i utviklingen av løsningen.