Try og Westerdals i Clio-finale

Reklamefilmen «The Letter» for Volkswagen og studentkampanjen «It pays off to buy a ticket» for Ruter er begge nominert til USAs mest høythengende reklamepris.

11872 3985e original

Clio er den største årlige reklameprisen i USA, og de mest internasjonalt anlagte vinnerne i Clio går gjerne hen og vinner tilsvarende priser i Cannes Lions en måned etter.

Nå er det klart at to norske arbeider har havnet på kortlisten i en konkurranse norske byråer ikke har særlig tradisjon for å delta i. Try-filmen «The Letter» har gjennom vinteren vært en blogg-favoritt, med skryt fra nettsteder og magasiner som Shots, Adforum og Adfreak, og har således bevist at den har internasjonal appell.

Hva gjelder westerdalsstudentenes jobb for Ruter så er den nominert innenfor underkategorien Integrated Campaign og er utviklet av Thale Høy-Petersen, Torny Hesle og Ingrid Lea, som studerer på linjen Art Directon 3 på Westerdals. Ruter-jobben kan du se på trioens porteføljeside.

Av andre skoler det er naturlig å sammenlikne med er det bare svenske Hyper Island som kan skilte med tilsvarende nominasjon i år.

Clio-konferansen med påfølgende prisutdeling foregår i New York 19. mai.

www.clioawards.com

Team bak Trys reklamefilm for VW:
AD: Thorbjørn Ruud
Tekst: Petter Bryde
Regi: Morten Tyldum
Foto: Anders Flatland
Produksjonsselskap: Einar Film
Produsent: Guri Neby
Konsulent: Morten Polmar
Prosjektleder: Cathrine Wennersten
Formgiver/Mac: Thomas Bråten
Ansvarlig hos kunde: Irene Solstad