Juryhjerter bruste for Kaizers

Cannes Lions: Norsk reklame- og kommunikasjonsbransje har hatt en strålende kveld i Sør-Frankrike, med gull til Starcom/Anorak + Haaland, Eidsvåg & Strøm, sølv til Kitchen og bronse både til Try og Futatsu.

«Hjerteknuser», kampanjen som lanserte andresingelen fra Kaizers Orchestras siste album «Violeta, Violeta», vant Grand Prix i både Gullblyanten og Gulltaggen tidligere i år, i tillegg til en rekke andre priser, blant annet tre gull og Agency of the year i The Festival of Media 2011 i Montreux i Sveits. Og nå er altså jobben vurdert til gull Cannes Lions' mediekategori, der den var én av bare 14 gullvinnere. Prisen ble delt ut på Palais des Festivals i Cannes tirsdag kveld.

Grand Prix i Media Lions gikk til en jobb for Tesco fra Sør-Korea. I Lions Media deles det tradisjonelt ut to Grand Prix, men ifølge juryen var denne jobben så bra at de valgte å kutte ut GP nr. 2. Les mer om Grand Prix-kampanjen her.

Bronse nr 2. for «Test Drive». Også Try Reklamebyrå mottok pris i mediekategorien i kveld: «Test Drive» for Volkswagen Passat vant bronse. Mandag vant samme jobb bronse i Promo & Activation, og den er også på shortlist i Press, der vinnerne avsløres i onsdag kveld. Try vant også bronse for «Doktor Proktor»-kampanjen i Promo & Activation på mandag.

«The Cows Decide» for Tine av Dist/Jimmy Royal var på shortlist i Media Lions, men uten å nå opp.

Sølvoverraskelse. Kitchens «Surprise Catwalk» for Fretex er i likhet med Kaizers-kampanjen tungt premiert tidligere, og her i Cannes fikk den sølv i en kategori der lista lå høyt. Samme jobb var på shortlist i både Promo & Activation og Lions Direct, uten at det førte til medalje. Jobben har blant annet vunnet tre sølv i New York Festivals tidligere, og den vant både gull og UTprisen under Gullblyanten.

Grand Prix-vinneren i Outdoors var fra USA, en kampanje laget av Droga5 for søkemaskinen Bing og rapmogulen Jay Z, som ifølge juryen var en soleklar, enstemmig vinner. Les mer om denne her.

Kjempekos med peis. Futatsu var som eneste norske byrå på shortlist i Radio Lions for spottene «Hospital» og «Sister-in-law» for Dovre peisovner, der sistnevnte spott gikk hen og vant bronse.

Grand Prix-vinner i radio var en firespotters kampanje for Mercedes-Benz fra Sør-Afrikanske Net#Work BBDO. Hør spottene her.

Jørgen Holst fra Saatchi&Saatchi satt i årets radiojury. Vi rakk å ta en prat med ham etter dagens pressekonferanse, og kommer tilbake med sak om dette. Vi kommer også tilbake med mer stoff om vinnerjobbene og folkene bak.

Du kan laste ned vinner-casene i mediespilleren ved å høyreklikke (ctrl + klikk) i vinduet.

Kommentarer

Doffen Trellevik

6 år, 5 måneder siden

Grattis! Gøy at et lite norsk byrå kan få til dette. Og ikke minst et godt skussmål til juryen i de norske konkurransene.

Pål Jespersen

Senior Art Director/Kreatør i Creuna

6 år, 5 måneder siden

Gratulerer til alle i Anorak!!! Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet...

Stig Eilert Svendsen

Art Director i Kikkut

6 år, 5 måneder siden

Gratulerer til alle vinnerne! Flotte jobber...

Doffen Trellevik

6 år, 5 måneder siden

Et (puh) fra Heisholt er alt som skal til for å få meg til å bytte navn. Du er et kommunikasjon-geni Erik.