Rekordsterk vekst i mai

Mai måned viste en økt internettomsetning på totalt 22 prosent sammenlignet med samme måned i 2010.

Det ble omsatt annonser for hele 224 millioner kroner. Mai gruser dermed rekorden fra mars i år med den høyeste omsetningen noensinne, ifølge tall fra INMA.

Stadig nye rekorder. Merkevareomsetningen fortsetter å øke i et forrykende tempo, og i mai økte den totalt med 16 prosent i forhold til mai 2010.
– Akkumulert kan vi vise til en vekst i årets fem første måneder på 15 prosent sammenlignet med samme periode i 2010, som gir en totalomsetning på nesten 980 millioner. Den sterke veksten vi ser innen displayannonsering viser en trend som man nå ser over hele verden, sier daglig leder av INMA, Anders Willstedt, i en kommentar.

– Den europeiske annonseomsetningsrapporten i Europa for 2010 (AdEx) ble presentert av IAB Europe tidligere i denne måneden, og bekrefter at displayannonsering vokser i hele Europa. Display har overtatt søkreklame som det raskest voksende online annonseformat i Europa, med en gjennomsnittlig vekst på over 21 prosent. Søk, som har vært katalysatoren for online annonsevekst de siste årene, økte med 15 prosent i samme periode, forteller han.

Rubrikk viser fortsatt styrke. På rubrikksiden øker stilling ledig med hele 53 prosent i mai måned sammenlignet med mai i fjor. Bil/Motor øker med 23 prosent, Eiendom med 37 prosent og kategorien Annet øker med 10 prosent.

64644b9f-8f3c-4560-9798-5fd95395ea67.xls