Tror ikke helt på det

Cannes Lions: Teamet bak «Hjerteknuser»-kampanjen fra Anorak og Haaland, Eidsvåg og Strøm er fremdeles i seiersrus etter gullet de vant i Lions Media.

6784 1555e original

Ifølge Simen Eidsvåg fra Haaland, Eidsvåg og Strøm, begynte spirene til ideen som ble til «Hjerteknuser»-kampanjen allerede på Westerdals, mens han og Anoraks Jens Jørgen Krogsveen hadde praksisperiode. Senere grodde den seg feitere da Eidsvåg jobbet i EMI, omtrent på samme tid da Anorak startet opp. Men den ble først satt ut i livet da Haaland, Eidsvåg og Strøm dannet byrået som spesialiserer seg på kreativ markedsføring av artister.

– Vi pitchet ideen for mange folk, og mange tente på den, uten at det ble noe av. Men da vi signet Kaizers så sa de ja med en gang. Dermed har vi gått og ruga på denne i tre år, forteller Eidsvåg.

Gull og grønne skoger. Kampanjen var som kjent en braksuksess, men de hadde ikke aning om at det skulle bli en prismagnet av slike dimensjoner. På vårparten tok det helt av med at byrået tok de høyeste prisene i både Gulltaggen, Montreux og Gullblyanten
– Det har ikke vært noe bevisst jag etter å vinne priser, snarere tenkte vi det var gøy å vise at vi var et nytt byrå som klarte å gjøre bra ting også på små budsjetter, forteller Anoraks Jens Petter Aarhus.

– Jeg tror musikkbransjen er sultefôra på slike ting. Det er jo mange kreative mennesker som jobber med musikk, men når det gjelder promoarbeid så jobbes det fremdeles etter en modell som blir mindre og mindre relevant i dagens verden. Og det er et system der det er vanskelig å få ting igjennom, derfor er jeg stolt av at vi fikk til dette, sier Eidsvåg.

Gjør det noe med selvtilliten å vinne priser i bøtter og spann?
– Nja, man blir heller mer tent på å fortsette å levere bra jobber, sier Eirik Johansen, også han fra Anorak.

– Jeg begynner å få litt prestasjonsangst. Vi må jo toppe dette her på en eller annen måte, sier Eidsvåg.

Da Anorak, Haaland, Eidsvåg og Strøm og Starcom mottok prisen tirsdag kveld, gikk det med ett opp for dem hva slags storfint selskap de hadde havnet i.
– Det var sjukt å se så mange bra jobber vi var havnet blant. Men det var nok ikke så mange som skjønte noe av vår ide i salen, siden de hadde klippa bort alt det vesentlige fra presentasjonen. Det startet med litt innsikt, så gikk de rett til resultatet, forteller en lattermild Eirik Johansen.

– Men jeg tror fremdeles ikke helt på at det har skjedd her jeg sitter, sier Eidsvåg.

Flinke folk. Han mener kampanjen startet noe langt større enn de hadde ant.
– Ideen forutsatte at låta skulle spilles på radio, slik at folk måtte gjøre innspillingen skikkelig, og det som har vært ekstra gøy med kampanjen er at flere band har blitt løftet fram i offentlighetens lys som konsekvens.

Hørte dere gjennom alle bidragene selv?
– Hvert eneste, det var stor stas hver gang det kom noe nytt, sier Johansen.

– Og den siste dagen før fristen løp up bare rant det inn med nye bidrag, det var egentlig den morsomste greia med hele kampanjen. Det er så gøy å oppdage at det finnes så mange flinke folk der ute, avslutter Eidsvåg.

På bildet fra venstre: Jens Petter Aarhus, Simen Eidsvåg og Eirik Johansen.