Dempet vekst i reklamemarkedet

Men det er høytrykk for nett- og TV-reklame.

12235 d7a3b original


Reklamemarkedet omsatte nesten 5,1 milliarder kroner i andre kvartal, noe som er en vekst på 4,7 prosent eller 229 millioner kroner sammenliknet med fjoråret. Dette er dog en dempet vekst i forhold til første kvartal i år. Dette viser tall fra IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).

De fleste mediekanaler viser vekst sammenliknet med andre kvartal 2010, noe som bekrefter en fortsatt høy etterspørsel i markedet. Vekstraten har dog minsket i forhold til første kvartal.
Høytrykket i TV-reklamen har vært stabilt hele det første halvåret og nådde i andre kvartalet i år sitt høyeste nivå noensinne etter at ha økt sine reklameinntekter med nærmere 15 prosent sammenliknet Q2 2010. Også ukepresse/magasiner, søkeordsmarkedsføring, merkevare- og rubrikkannonsering viser tosifrede veksttall.

Dagspressen, som har vist svak vekst siden 2010, fortsetter oppover i svakere takt enn det totale reklamemarkedet, men er fremdeles den overlegent største mediekanalen.

– Etter å ha vokst mye og sterkt gjennom flere kvartaler gikk reklamemarkedet over i en mer normal vekst på knapt fem prosent i andre kvartalet, sier daglig leder for IRM, Magnus Anshelm.

– Høytrykket i TV-reklamen og på nettet viser dog ennå ikke noe tegn på normalisering, avslutter Magnus Anshelm.