Gir så det monner

Selskapene i McCann WorldGroup har samlet inn 68.500 kroner til sultkatastrofen på Afrikas Horn. Nå oppfordrer de venner og kolleger i bransjen til å gjøre det samme.

5318 a038d original

Barn dør i tusentall i tørken på Afrikas Horn. McCann Oslo, SDG, Mediafront, IUM og WG EXP har i løpet av en snau uke samlet et betydelig beløp til de sultrammede landene som ligger rundt halvøya på nordøstkysten av kontinentet. 180 av de ansatte bidro, og da aksjonen var over matchet moderselskapet beløpet, slik at 34.250,- ble til 68.500,-.



Det var Anders Aunbu, rådgiver i McCann, som tok initiativet til aksjonen via en intern epost i McCann-systemet.

– Mange av oss har allerede gitt til aktuelle organisasjoner, men det var nok flere enn meg som satt igjen med følelsen av at det ble for puslete og konsekvensløst. Derfor tok vi initiativ til en felles innsats på tvers av huset, forteller han.

Løsningen de valgte gjorde det enkelt å gi: Ledelsen sendte ut en epost der de ba om tillatelse til å trekke hundre kroner fra neste lønnsutbetaling. Alt de ansatte trengte å gjøre var å svare med et «OK».

Mange benyttet dog anledningen til å gi mer enn 100 kroner ved å skrive et nytt beløp i eposten.

Håper på smitteeffekt. Aunbu vil nødig ha skryt for å ha fått ideen til aksjonen, men snakker med oss fordi han mener det er viktig og riktig at flere gjør noe liknende.

– Det hadde bare vært pinlig om vi skulle skryte av hvor flinke vi har vært. Men vi ønsker å motivere andre til å følge opp. Jeg håper andre i den utvidede reklame- og designbransjen grisebanker McCann i giverglede. Vi er godt fornøyd med resultatet, men lar oss mer enn gjerne slå.

At han appellerer til konkurranseinstinktet forteller oss at han nok kjenner sin egen bransje godt.

– Men tross alt håper jeg det koker ned til at folk gjør dette fordi det er et særs godt poeng i seg selv, avslutter Aunbu.