Veksten fortsetter på internett

Etter første halvår 2011 ender den totale omsetningen på nett, inkludert søk og katalog, på nærmere 2,2 milliarder, en økning fra 1,9 milliarder sammenlignet med første halvår 2010. Dette tilsvarer en totalvekst på 11 prosent.

5873 3849d original

På merkevare isolert sett ser vi i første halvår 2011 en vekst på 10 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Merkevare har vokst til over 782 millioner kroner fra omtrent 709 millioner kroner. Rubrikk har til sammenligning en vekst på 22 prosent og det har blitt omsatt rubrikkannonser for over 405 millioner kroner i første halvår i år. Dette gir den største prosentvise veksten når vi ser på de ulike kategoriene for nettannonsering, ifølge INMA.

– Den positive veksten vi så mot slutten av 2010 har definitivt fortsatt godt inn i 2011. Dette er også tendenser vi ser i resten av Europa hvor særlig displayannonsering for første gang på mange år har hatt en kraftig oppsving i 2010, kommenterer daglig leder i INMA, Anders Willstedt.

For første gang inkluderes nå også tall for søk og nettkatalog i INMAs halvårsrapport. Disse tallene rapporteres inn per kvartal. Tallene viser at søk har hatt en stor vekst så langt i 2011, en vekst på 16 prosent sammenlignet med første halvår 2010, som ender på rett over 427 millioner kroner. Tallene er basert på faktiske tall og intervjuer med søkaktører i det Norske markedet.



Nettkatalog modnes. Nettkatalog har den minste veksten på 1 prosent, og det ble kjøpt katalogtjenester for 542.993.028 kroner i første halvår 2011. Isolert sett gikk katalog opp 8 prosent i første kvartal, men opplevde en nedgang på 6 prosent i andre kvartal.

Ifølge tall fra AdEx-rapporten for 2010 har Norge en av de aller største markedsandelene for nettkatalog sammenlignet med våre Europeiske naboer. Det er positivt å se en vekst på dette området i et ellers modent marked, kommenterer Willstedt videre.
– Vi er fornøyd med å ha vekst i omsetningen for Internett fra første halvår 2010 til første halvår 2011. For øvrig opplever vi den største veksten i omsetning for Gule Sider på mobilen, hvor vi har hatt en vekst i bruken på 82 prosent det siste året, sier administrerende direktør Morten Algøy i Eniro.

Foto: INMA