Vant sølv med Lisboa-kampanje

Torny Hesle og Ingrid Lea fra Dist Creative representerte Norge i Young Creatives-delen av Eurobest forrige uke. Etter halvannet døgn intens idejobbing dro jentene hjem med sølv på innerlomma.

5195 c38b6 original

15 land stilte til start under årets Young Creatives-konkurranse i Lisboa. Briefen ble gitt av Turismo de Lisboa (Visit Lisboa), og gikk ut på å overbevise velutdannede, voksne amerikanere på østkysten av USA om å feriere i Portugals hovedstad.

Briefen ble offentliggjort mandag klokken 12, og deretter fulgte 30 intensive timer frem til tirsdag kl. 18, da lagene skulle levere en integrert kampanje tatt ut i minst tre kanaler. Løsningen skulle leveres i form av en keynotepresentasjon med 10 slides presentert på fem minutter.

Tørrtrening vs fuktig hygge.
Etter innleveringen valgte noen av lagene å bruke kvelden til å øve på fremføringen morgenen etter, mens andre tok lettere på det og valgte bransjemingling på Hard Rock Café. Ifølge teamet var det enkelt å få øye på hvem som hadde prioritert skolebenken fremfor festligheter dagen derpå.

Det var Torny Hesle og Ingrid Lea fra Dist Creative som representerte Norge i år. De forteller om en utfordrende brief, og synes konkurranseform var en utfordring i seg selv.

– Når man får lov til å representere Norge i slike konkurranser ønsker man jo å gjøre det så bra som mulig, men med det tidspresset er det lett å bli stressa og få jernteppe, sier Torny.

– Da vi kom på ideen var vi superhappy, men bare en halvtime senere var vi blitt så vant til den at vi var usikre på om den var god nok. Da ville vi vanligvis hatt tid til å sove på ideen og vurdere den med nye øyne dagen etter, fortsetter Ingrid.

– Heldigvis fikk vi «go» fra vår tredje teampartner Thale hjemme i Norge, som vi ringte for å kvalitetssikre ideen, legger Torny til.

Romantisk garanti.
Jentenes løsning baserte seg på Lisboas romantiske apell kombinert med innsikten om målgruppas høye skilsmissestatistikk. Kampanjen gikk derfor ut på å innføre en «marriage saving guarante», rett og slett en garanti som sier at Lisboa redder et skrantende ekteskap, og hvis du likevel velger å skille seg innen et år etter turen, får du reiseutgiftene refundert.

– Det beste med hele konkurransen var opplevelsen av å klare å komme opp med en god idé under slike intense tidsrammer. Den erfaringen er gull verdt når vi jobber hjemme på Dist, sier Torny.

Nytt av året var at juryen ønsket å dele ut ut både sølv og bronse i tilegg til gull, fordi det var så mye bra som ble presentert. Gullet gikk til Italia som ville etablere Lisboa som «The first city of Europe». Jentene ble premiert med sølv for sin løsning, og på tross av at de i utgangspunktet hadde lik poengsum som vinnerarbeidet, sier de seg godt fornøyd med andreplassen.

Du kan se de tre vinnerarbeidene her.

På bildet: Ingrid Lea og Torny Hesle. Foto: Privat