Nytt løkkabyrå

Trio forlater Jimmy Royal for å starte et kreativt teknologi- og innovasjonsbyrå på Grünerløkka.

11889 fb63b original

Møt det nye byrået Lemonade: Mats André Kristiansen, Andreas Skaranger og Ida Johnsen, som alle har gått fra sine stillinger i Jimmy Royal for å starte «et lite, fleksibelt byrå med digital innovasjon som satsningsområde», slik de formulerer det selv.

– Bedriftenes digitale satsning handler alt for ofte om å lage kortsiktige kampanjer på internett. I dag finnes det andre og bedre måter å engasjere på, slår Ida Johnsen fast. De fem siste årene har hun koordinert kunder av digitalproduksjoner hos Jimmy Royal.

– Mats André og jeg har jobbet og laget masse fett sammen helt siden Westerdals, og da vi møtte Ida sa det pang, forklarer Anderas Skaranger, og fortsetter.

– Vi er kreatører med teknologisk innsikt, men skal ikke begrense oss til korte kampanjeløp og reklamens forgjengelighet. Vi skal rådgi, konseptutvikle og bygge varige, nyttige og nytenkende løsninger for kundene våre.

Teknologisk forvandling. Kollega Mats André Kristiansen, som i likhet med Skaranger er kreatør og digital konseptuvikler, påpeker at kommende teknologier og mulighetene de åpner for, forandrer hvordan vi lever livene våre.

– Strømmen og utvekslingen av gode ideer og produkter har aldri vært raskere og mer global. I en tid som denne er det evnen til å fornye seg og samtidig ha knallhardt fokus på bruker- og kundeopplevelser som de viktigste suksessfaktorene. Dette gjelder både for hele bransjer, produkter, tjenester og kommunikasjon.

Aktivt nettverk.
Trioen forteller at de ønsker å jobbe med kunder som er nysgjerrige på hvordan ny teknologi kan skape bedre produkter og opplevelser. Byrået skal bidra i innsiktsarbeidet, til idéjobben og til å realisere ideene.

– Til det siste bruker vi nettverket vårt, enten det er programmerere, designere, gründere eller andre kreative miljøer. Vi er ydmyke for oppgaven, men gleder oss stort til å ta tak i spennende prosjekter.

Kontribit. Lemonade kommer også til å drive egen produktutvikling av ulikt omfang. Sammen med Funkbit har de skapt det sosiale interessenettverket Kontribit. De var også sentrale i konseptarbeidet med appen Fribi i Jimmy Royal.

– Vi tror praktisk erfaring med egne produkter er helt nødvendig for å kunne gi gode råd, og tar med oss dette inn i samarbeidene.

Nede ved elva.
Byrået holder til nede ved Akerselva i Nedre Vaskegang 6, sammen med utviklerne i Funkbit, som i tillegg til å utvikle Kontribit og sitt eget produkt Dokus, bistår i utviklingen av Comoyo for Telenor og Epla.no for Aller Media.

– På en måte er dette det nærmeste du kommer Silicon Valley i Oslo: Making Waves, Bengler og Domeneshop har historie her. Vi får sitte sammen med bestevennene våre og det plass til store ideer her selv om det er litt lite.

– At det er narkiser utenfor gjør bare at det blir awesome hageparties til sommeren.

Her kan du lese mer on Lemonades tanker om teknologi og kommunikasjon.

På bildet, fra venstre: Mats André Kristiansen, Ida Johnsen og Andreas Skaranger. Foto: Ole Martin Kristiansen.