Nille 3.0

Retail-vinner tester sitt nestegenerasjons butikkonsept i Ålesund.

5320 75bc0 original

Ålesund er valgt blant prestisjepilotene når den nordiske butikkjeden Nille nå lanserer sitt tredjegenerasjons butikkonsept over hele Norge og Sverige. 1. mars ny-åpner Nille Kremmergården i Ålesund som en forsmak på neste generasjons butikker. Administrerende direktør Pål Wibe i Nille forteller at det var naturlig å velge Ålesund for det nye konseptet.

– Ålesund er en av våre bastioner, med høy tetthet av Nille-butikker i forhold til befolkningen. Når vi nå skal teste ut morgendagens butikk er byen et naturlig utgangspunkt, sier han.

Prisvinner
. Nille 3.0 er tredjegenerasjonsbutikker siden starten for 30 år siden, og i dag har kjeden 326 butikker i Norge og Sverige. Relanseringen innebærer en langt tydeligere profilering av det som er Nilles tre hovedområder: «hjem og pynt», «barn og bursdag» og «sesongvarer».

Modell for svensk satsing
. Viktigheten av å være tro mot konseptet ble forsterket da Nille i fjor fikk prisen for Årets Butikkjede i Norge. Det følger i kjølvannet av at butikkjeden ble kåret til Årets Retailer i Kreativt Forums Retailprisen 2009, og fikk Norsk Designråds hederspris i 2010. Samtidig har interessen for Nille tatta av i Sverige. Etter å ha åpnet de fem første butikkene i Sverige i fjor, venter 15 nye i år. Totalt er målet 100 butikker i Sverige i løpet av fem år. De vil alle bygges etter konseptet som ålesunderne nå får gleden av.

– Vi satser på å ha mer enn 30 3.0-butikker klare i Norge i løpet av 2012. Sammen med Sverige vil vi da ha rundet 50. Deretter må vi bare fortsette i høyt tempo for å kunne holde tritt med forventningene – men først Ålesund, avslutter Wibe.

På bildet ser du et arkivfoto av en Nille-butikk, ikke Ålesunds nye Nille-butikk.