Farvel Frode

I dag begraves Frode Lindbäck Larsen, æresmedlem i Kreativt Forum, Gullblyantgeneral, administrerende direktør i J BBDO i en årrekke, og partner i UB Reklamebyrå.



I dag begraves den flinkeste konsulenten jeg noensinne har jobbet med. Frode Lindbâck Larsen, æresmedlem av Kreativt Forum, Gullblyantgeneral, administrerende direktør i J&B BBDO i en årrekke, og partner i UB Reklamebyrå. Elsket, omdiskutert, best på fest – ikke alltid i hverdagen. Men aldri, aldri kjedelig.

I J&B BBDO kom Ella og jeg inn som en del av noe Frode kalte «slippe-til-kulturen» som var en snuprosess Frode initierte i byrået. Han gikk til og med så grundig til verks at vi ble intervjuet av psykologer på arbeidsplassen, og dette er mange år siden. Typisk Frode.

Her om dagen hadde vi reunion i J&B, dagen etter at dødsannonsen stod på trykk. Halve kvelden gikk med til å snakke om Frode. Det er mange som var glad i Frode og som vil savne Frode, spesielt i J&B BBDO. Og for eksempel fra gamle La Familia. Ikke minst i den indre bransje-kretsen til Frode, som blant annet besto av Tom Walter Larsen, Tom Hæsken og Hansi Borkenhagen – samt alle gutta i Kreativt Sanatorium. Per Bremer Øvrebø. Ingar Amundsen. Per Barnes. Og alle de som nå ser etter sitt navn. Så mange at dét sier mye om Frode. Kunder som Bertel-Osten (som Frode elsket å kalle dem) og mange andre. Frode som golfspiller vet jeg litt om, jeg kan ikke så mye om golf. Men jeg husker ham etter golfen, solbrun, kjekk, i hvit skjorte, leende med hvite tenner og lyseblått blikk. Jeg husker Frodes andrestemme på I'll do my crying in the rain.

Frodes bransjehistorie
. Frode var brennende opptatt av faget vårt og av å rive ned de kunstige veggene mellom konsulenter og kreatører – rett og slett opptatt av å integrere konsulentrollen mer i den kreative prosessen. Derfor var Frode en sterk bidragsyter da konsulentgruppen ble etablert, som motivator, debattant og foredragsholder. Frode var levende opptatt av at reklamen så bra ut og hadde et relevant innhold pakket inn i gode kreative løsninger. Av den grunn, og kanskje også fordi han hadde jobbet på oppdragsgiversiden, var han opptatt av betydningen av et tett samarbeid og en åpen og god kommunikasjonen mellom oppdragsgiver og byrå.

Frode påtok seg hele tre ganger vervet som general for reklamebransjens årlige reklamemønstring, Form og senere Gullblyanten. Klokt og reflektert, myndig og engasjert gjennomførte og forbedret han disse arrangementene, selv om ikke alle alltid var helt enige med ham i alt han endret i konkurransen og arrangementet: Frode var opptatt av at Form og Gullblyanten ikke skulle være en tradisjon som ble så innarbeidet at vi sluttet å tenke. Hans engasjement for og i bransjen gjorde også at han fikk Kreativt Forums 4. ærespris i 1986, da særlig for sin innsatts i Konsulentgruppen og som konkurransegeneral.

Årene med Frode. I 1994 startet vi opp UB reklamebyrå med Frode som konsulent, en fantastisk tid som resulterte i mye fint faglig og mye moro. Vi følte oss beæret over å ha kapret Frode, foran nesen på flere av de som regjerer på toppen av byrårankingene, også i dag. Frodes fantastiske strategiske vinklinger, hans evne til å plutselig se alt fra en annen side, hans fryd over å tørre å gjøre noe helt annet. Hans briljante evne til å skjære igjennom, til å utfordre, satse alt på ett kort. Kjemien med kunder som straks merket hvilken kapasitet som bodde i Frode. De modige kundene, vel å merke. Frodes, noen ganger litt for, sylskarpe ærlighet. Julebord hjemme i det hvite huset. Frode i Kashmirfrakk, Frode med glasset, Frode med røyken, Frodes elleville referater fra Kreativt Sanatorium der vi aldri slapp til. Når man stakk frem hodet, var det fint å ha Frode. Hans evne, og også vilje, til å ikke følge flertallet – var kanskje den egenskapen som aldri forsvant.

For alle vet at det ikke gikk som i eventyrene. Men det er ikke den Frode jeg husker. Jeg husker en Frode som hadde en del favorittuttrykk, blant annet ett: «Det er moro å være modig». Du kan si mye om Frode. Men dét var han.

Hvil i fred, Frode. Vi vil aldri glemme deg.

Anne Bremnes

Takk til Per Bremer Øvrebø for innspill fra Frodes liv i reklamebransjen