Hyper starter spillstudio

Byrået har ved en rekke tidligere anledninger laget spill for kundene sine, men Hyper Games skal i tillegg utvikle egne kommersielle spill.

22872 53d04 original
22873 86d3f original
22875 fc1e0 original
22876 4fde1 original
22877 f25e3 original
22878 beeb1 original

Siden det digitale kommunikasjonsbyrået Hyper ble startet opp i år 2000, har de gjort en rekke spillprosjekter for kunder som Tine, Byggmakker, Coca Cola Company, Nordisk Film og mange flere. Nå har byrået satt et bein i underholdningsbransjen og etablert sitt eget spillstudio: Hyper Games. De holder til i samme lokaler som Hyper, og vil fortsette å jobbe for Hypers kunder, men vil også utvikle egne kommersielle spill.

Fra venstre: Designer Mads Frantzen, produsent Jørgen Djuve (foran), kreativ leder Are Sundnes (bak), utvikler Espen Almdahl og daglig leder Rolf Risnes

– Vi opplever at flere og flere prosjekter enten er spill, eller bruker mekanismer som vi ellers kjenner fra spillverden. Gjennom å ha jobbet med spill til markedsføring og opplæring har vi lært mye om hva som skal til for å lage spill som virkelig engasjerer, og vi har lenge snakket om å utvikle våre egne. Og nå er vi i gang med flere veldig spennende prosjekter, sier kreativ leder i Hyper Games, Are Sundnes.

Albert Åberg

Det nyeste spillprosjektet er «Hokus Pokus Albert Åberg» som er et barnespill om den folkekjære karakteren til nettbrett og smarttelefoner. Spillet baserer seg på historien til spillefilmen av samme navn som kommer på kino til høsten. Spillet fikk denne uken tilskudd på 950.000 kroner fra Norsk Filminstitutt.

– Jeg har selv vokst opp med både bøkene og den gamle TV-serien, og har et veldig nært forhold til Albert og universet hans. Vi vil lage et spill som har like høy kvalitet og levetid som de andre produktene om Albert Åberg. Et spill som barn vil huske om 20 år, på samme måte som jeg husker bøkene fra min barndom. For å gjøre dette må vi lage et spill av høy kvalitet, hvor barna kan bruke mye tid uten å gå lei, uttaler Sundnes.

Verdensherredømme

Hyper og Hyper Games har i noen år jobbet med spillet «Mogul» som nå nærmer seg lansering. «Mogul» er et sosialt strategispill om penger og makt, hvor det er spillerne som styrer alle selskaper i verden, og handler aksjer i hverandres selskaper.

– Den store tanken er at alt som skjer i markedet er styrt av spillernes handlinger. Det vil si at det er alle kollektive valg som avgjør om markedet går opp eller ned, og om det blir finanskrise eller jappetid. Målet i spillet er å eie mest mulig av verden, og selvsagt tjene mest mulig penger.

«Mogul» er et underholdsningsspill, men har likevel som ambisjon at de som spiller skal lære litt om hvordan ting henger sammen i verden. Stiftelsen AksjeNorge er medeier av spillet, og aktørene DnB, Oslo Børs og Finansforbundet har sponset utviklingen.

Hyper Games regner med å lansere en lukket betaversjon av spillet om noen uker, og de som vil kan registrere seg som betatestere på http://mogulgame.no