Her er årets sterkeste designløsninger

En rekke av Norges tyngste designmiljøer innenfor blant annet grafisk-, paknings- og interaksjonsdesign ble priset med Merket for god design under Designdagen onsdag 17. april.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. 

– Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

Vi møtes på Melkerampa

Sterkere konkurranse og sviktende lojalitet fra forbrukerne fikk Tine til å lage et nytt konsept i Mathallen. De ønsket en arena som setter produktene i sentrum, og hvor Tine kan fortelle sin historie. De ønsket å få vist innsiden av Tine, sjelen og hjertet som forbrukerne ikke opplever i dagligvarehandelen.

Oppgaven ble løst av Scandinavian Design Group og Innedesign, og juryen sier blant annet dette: Det er første gang et stort selskap som Tine møter forbrukerne i egen butikk. Dette er en svært god merkeutvidelse, som serverer Tines finesse. De har ikke redusert seg selv til et gårdsutsalg, men tatt sine holdninger og gode verdier alvorlig. Historien er delikat inkorporert gjennom innpakningspapiret. Den nye logoen inneholder en visuell referanse som er unik for Tine. Det er grundig gjennomført, selv bindersen og bordbena er laget i den nye logoen. Profilen løfter Tine til en merkevare med sjel og personlighet.

IT-fusjonen som forener ulikheter

SDG vant også Merket for god design for Evry onsdag kveld. EDB og ErgoGroup fusjonerte høsten 2010 for å bli Nordens ledende IT-selskap, og dermed en konkurrent til de store internasjonale selskapene. Fusjonen stilte krav til en ny profil som skulle ta ulikheter på alvor. Ulike ambisjoner, forskjellig fokus og historikk, og ikke minst ulike bedriftskulturer, skulle synkroniseres.

Juryens dom: Ved å unngå det typiske teknologispråket setter den nye profilen mennesket i sentrum. Her har lekenhet og det håndskrevne fått plass i IT-verdens bedriftsspråk. Profilen inneholder mange fasetter på flere nivåer. Profilen gir et rikt språk som kan brukes på mange måter mot de ulike mottakere. Gjennomføringen holder et høyt profesjonelt nivå. Her demonstrerer designerne at de behersker alle virkemidler. 

Visuell identitet for Tromsøysund menighet

Tromsøysund menighet er vertskap for Tromsøs største turistattraksjon, Ishavskatedralen. De ønsket å markedsføre kirkens og menighetens tilbud med en tydelig identitet. Målet var å knytte mange ulike tilbud til kirkens virksomhet, både de kommersielle og de åndelige. Det var et uttalt krav at resultatet ikke måtte være trendy, og at korset måtte være tydelig tilstede.

Juryen sier dette om jobben, som ble løst av Tank Design: Det er sjelden kost at en menighet kjøper en designprofil, og her har de fått et resultat som på en genial måte utfordrer sin kategori. Profilen er ekstremt enkel og redusert ned til et minimum. Allikevel er den blitt svært sterk, tydelig og tidløs. Den dyp fiolette bunnfargen er liturgisk, og streken er tydelig inspirert av Ishavskatedralens arkitektur. Profilen appellerer til flere aldersgrupper og med sin soberhet passer til alle kirkens ritualer. De visuelle elementene fungerer like godt på en hettegenser som på dåpsinvitasjoner. Juryen er imponert.

Profesjonell musikkforvalter

Tank står også bak den visuelle identiteten for Norsk Musikkarkiv, som ble igangsatt for å revitalisere norsk musikk fra 1800 og 1900-tallet. De vil sikre vern, digitalisering, forskning og publisering av vår største musikkarv. De ønsket en ny profil som får Norsk Musikkarv til å fremstå som en profesjonell og kompetent aktør for både norsk og internasjonalt musikkliv samtidig som identiteten skal virke samlende i all kommunikasjon utad.

Juryens kommentar: Designerne har fått en svært vanskelig oppgave som de har løst på en forbilledlig måte. Norsk Musikkarv la som premiss at logoen skulle bære det lange navnet på både norsk og engelsk. Typografien er musikalsk og strukturen i tekstbildet gir assosiasjoner til notelinjer. Uttrykket er stringent for å favne bredden i musikken. Bruken av notene er flott, og hele profilen avspeiler en smal profesjonalitet med en fargepalett som minner om Deutche Grammophons aller første innspillinger. Slik ivaretar profilen både det tradisjonelle og kjente, men i et moderne språk. Det er gjennomført helhetlig på få flater. Juryen mener dette er profesjonelt, innovativt og har en internasjonal appell.

Shrimps with attitude

Tanks tredje Merket for god design denne kvelden mottok de for emballasjedesignet til Lyngen Reker. Et utgangspunkt for prosjektet var at leverandørens stolte identitet forsvinner idet de ferske rekene blir puttet i poser og fraktet ut av butikk. Pakningen vil ivareta Lyngenfjord reker som merkevare.

Juryen bemerker: Reker som samles i en pose lager lett hull som lekker og skaper søl og irritasjon. Hvorfor har ingen tenkt på dette før? Løsningen er genial. Dette er merkevarebygging på en funksjonell måte. Rekene vil kunne bli en «snakkis» under måltidet. Juryen er også begeistret for estetikken som er klassisk og minimal. Uttrykket er lavmælt og ydmykt på en måte som viser respekt for måltidsituasjonen. Bøtten kan like gjerne settes på et festbord som på en benk eller et svaberg. Her har det tydeligvis vært et godt samarbeid mellom bedrift og byrå.

Snuser på nye snusere

Swedish Match ønsket å lansere et produkt som appellerer til det yngste segmentet, først og fremst i Norge, men også i resten av Skandinavia. Innsikt i segmentet har vist at målgruppen ikke ønsker å bli assosiert med de etablerte snusbrukerne. De ser ikke på seg selv som forbrukere av snus. Snus er bare en del av livsstilen deres akkurat nå.

Designbyrået Frank løste oppdraget, og dette er juryens kommentar: Serien er utviklet med innsikt om hvordan design aktivt kan benyttes for at forbrukere enkelt skal kunne finne frem til sitt produkt. Å bruke navnet som navigering er smart, og det eliminerer muligheten for å ta feil. The Lab Series vil kunne rekruttere nye forbrukere uten å ekskludere kjennere, men tvert imot løse et problem for dem. Det er en tøff kommunikasjonsjobb, der de har våget å ta bort det tradisjonelle snuspreget. Emballasjen er designet som en anti-merkevare med en strategi som får produktet til å oppfattes som klinisk, enkelt, funksjonelt og intuitivt.

Den løyerlige familie

Frank er også designbyrået til Grans Bryggeri, som vil være en leverandør av spennende øl-opplevelser, snarere enn å være en overtydelig avsender. For bryggeriet ble det et uttalt mål å bevege seg bort fra et homogent seriepreg, nettopp for å skille seg ut fra konkurrentene som alle går mot mer seriepregede løsninger. Øl er kultur og smak og bør behandles deretter, med en personlighet for hver type, mener Grans.

Den visuelle identiteten for Grans produktserie er utviklet av Frank, og juryen har dette å bemerke: Her er hvert produkt tatt alvorlig, med hver sin historie. Bruddet med en ensrettet og homogen markedsføring reflekterer også at de fire eierne er individualistiske søsken i en gammel familiebedrift. Det vil skape nysgjerrighet hos nye kundegrupper og gjør at vi må konsentrere oss om å velge riktig øl til rett anledning. Den personlige kulturen i fabrikken går igjen overalt, og de små historiene på etikettene er en fest å lese i umiskjennelig Sandefjordsdialekt.

Julebrygg med personlighet

Grans Bryggeri ønsket å tydeliggjøre sin rolle i et stadig mer generisk og redesignet marked. Med sitt nye julebrygg ønsker de å skille seg sterkere ut fra konkurrentene med en øl som signaliserer personlighet, kultur og smak.

Designbyrået Frank ble koblet inn igjen, og dette er juryens dom: Dette er en fantastisk flaske vi gjerne vil ha på bordet. Det er tøft at de har håndtert produktet heterogent ved å designe på produktets premisser mer enn som en serie, selv om det er elementer man kjenner igjen. Flaskens formuttrykk og estetikk oser nostalgi og god julestemning. Den skiller seg ut som et «object of desire». Etiketten er håndtegnet og går hele veien rundt med heldekkende folie som er svulstig på en herlig måte. Juryen lar seg imponere av detaljeringen. Dette er kjærlighet til illustrasjonshåndverk og bryggerikunsten. Enestående.

Tradisjonsrik kaffeprodusent

Jacu Coffee Roastery har tatt opp igjen en lokal tradisjon i Ålesund og startet kaffebrenneri i byens sentrum. De satser tungt på kvalitet og er stolte av å bringe lokale tradisjoner videre. Brenneriet er en leverandør av spesialkaffe til restauranter, kaffebarer og kafeer. Å plassere brenneriet i sentrum og på gateplan var et bevisst valg for å møte kundene. Bedriften ønsket en profil som reflekterer kvalitet, estetikk og god smak, og det var der Havnevik AS ble koblet inn. 

Juryen sier: Gjennom tilgjengeliggjøring av kaffeproduksjonen velger produsenten å møte sine sluttbrukere ansikt til ansikt. Kaffebaren fungerer som et laboratorium og gir muligheter for direkte dialog. Dette er et nyskapende og merkevarebyggende kommunikasjonsgrep. Profilen fremhever kaffekulturen med kvaliteter og visuelle virkemidler som gjør det attraktivt for kunden. Logotypen er godt gjennomarbeidet og fuglen er et hyggelig og intimt ikon med noe rart over seg. Juryen mener dette er en utrolig godt gjennomført profil med høy kvalitet hele veien, som fungerer både i bedriftsmarkedet og mot forbrukere i inn- og utland.

Revitalisering av Aker Brygge

Høye eiendomspriser, rimelige butikkjeder og mangel på helhetlig prosess og tankegang har resultert i en uheldig oppfatning av Aker Brygge som uforholdsmessig dyr og med uklar identitet. Norwegian Property ønsket en ny profil for en fremtidig mangfoldig og konkurransedyktig bydel. Kvalitet og lokal atmosfære var stikkordene. Det var Bleed som fikk og løste oppdraget.

Juryens dom: Den visuelle profilen handler om en reposisjonering av hele Aker Brygge. Her er det benyttet strategisk design på en relevant og helhetlig måte for å sette en ny retning for området. Moderne fargevalg og typografi er kombinert med tradisjonsrike elementer. Prosjektet er svært godt gjennomarbeidet ned til minste detalj, med ekstremt godt håndverk som appellerer til eksklusive varemerker. Juryen mener de klarer det.

I pose og sekk

Bergans har hatt stor vekst de siste ti årene. De ønsket å revitalisere hele sitt hang tag og emballasjeprogram. Samtidig utvider de kolleksjonen for å ta markedsandeler i et kompetitivt marked for ullundertøy. I kriteriene lå behovet for å stå ut, og at produktene skal reflektere Bergans historie, norsk natur og klima.

Designoppdraget ble gitt Panorama Design AS, og slik lyder jurydommen: Dette er emballasje som vekker entusiasme! Det er vist stor forståelse for brukerens situasjon. Emballasjeposen er ikke bare fin, men har en ufattelig god taktilitet som gjør at vi vil beholde den til turbruk. Graver du dypt i sekken vil du ikke være i tvil om hvor de små posene ligger. Her treffer det stort på funksjon og brukerfordeler. Kommunikasjonen er overbevisende og svært tydelig, med lett navigering i form av gode fargekoder. Estetikken er ærlig, tøff og en fin balanse mellom det maskuline og feminine.

Flyvende kokker spretter champagnekorker

De siste seks årene har The Flying Culinary Circus kokkelert med norsk gourmetmat i mer enn 40 land verden over. Profilprogrammet representerer starten på en ny epoke for den omreisende kokkegruppen, som spretter champagnekorken på to egenproduserte flasker cava med navnet «A Flying Start».

Accendo AS og Forest AS står bak designet. Juryen sier det slik: Selskapets univers er et overflødighetshorn som de tar helt ut. Strategien er å understreke det unike ved å være mangfoldige. Juryen mener det er en god idé å bygge norske kokkers merkevare på denne nye og innovative måten, og får assosiasjoner til Las Vegas og ‘happy hour going wild’. Dette er visuell kommunikasjon som setter Norge på kartet. Kontraster, mangfold og overskudd er servert på en elegant måte. Profilen bryter alle regler, og er et sirkus av visuelle virkemidler som tillater alle mulige assosiasjoner. Designerne har tatt i bruk flere elementer og utfordrer dermed profiltankegangen. Et nytt og profesjonelt konsept, og en helt ny måte å markedsføre seg på. De kreative kokkene har fått et visuelt univers de kan boltre seg i med hell.

Mør, mørere, mørest

Forbrukerundersøkelser viser at forbrukerne vet for lite om mørheten i Gildes ulike biffer. Dette ønsket Gilde å gjøre noe med. Den nye emballasjedesignen for Gildes langtidsmørnet skal gi forbrukerne god og enkel opplæring i mørhetsgrader for de ulike stykningsdelene for å hjelpe dem å sette riktige forventinger til produktet.

Design House står bak løsningen, og juryen har dette å si: Den nye emballasjen lyser av brukerinnsikt, og er langt mer enn en pen etikett. Her etterlates det ingen tvil om hva man kjøper. Skalaen og informasjonen om de ulike stykningsdelene er så enkel og tydelig, at terskelen til å forstå produktet og variasjonene senkes. Uansett hvor god eller ikke man er til å lage mat, så hjelper den deg. Gilde tar ansvar for å løfte kunnskapsnivået hos den vanlige forbrukeren ved å tilgjengeliggjøre et produkt som ellers har vært forbeholdt proffmarkedet. Dette er det nærmeste du kommer et kjøttstykke direkte fra slakteren.

Kompromissløs grilling

Oppdragsgiveren Furset ønsket å utvikle et grillkonsept med topp kvalitet kombinert med en uformell atmosfære i lokaler som rommer både bar, restaurant og loungeområde. Målet var et unikt og annerledes konsept i et segment preget av kjederestauranter med ‘god nok’-kvalitet.

Uniform Strategisk Design gjorde jobben for Grilleriet, som juryen beskriver slik: Dette er tøft og risikabelt gjort på en måte som utfordrer kategorien. Logoen med kun én bokstav under en strek gir umiddelbart en følelse av grill. Uttrykket bygger en bredde som gir stor fleksibilitet. Her har designerne lykkes i å skape stor variasjon i språket samtidig som det er stramt og helhetlig. Den visuelle identiteten viser seg ute i interiøret og er tatt ut på alle flater. I bunnen ligger et hint til den norske grillkulturen, blant annet ved å la de ansatte bruke grilldresser. Godt håndverk og humoristisk sans som gir juryen vann i munnen.

Pedagogisk konfirmasjonsbibel

Den norske kirke utfordret Bibelselskapet til å lage en bibelutgave som også kunne fungere som hovedbok i konfirmasjonsundervisningen. Til dette trengte de en utgave av den siste bibeloversettelsen, men bundet sammen med et pedagogisk hjelpestoff som gjør konfirmanter og veiledere i stand til å relatere bibelens tekster til konfirmantenes livserfaring.

Design- og illustrasjonshuset Handverk tok oppgaven. Juryen forteller: Den nye konfirmasjonsbibelen er en fantastisk og relevant inngang til religion. Eieren kan velge blant flere varianter av bokomslaget, noe som hyller individualiteten. Boken er beriket med symboler, illustrasjoner, kollasjer og bilder. Fokus på symbolenes effekt og kraft er en god ide som kan fremme diskusjon om identitet. Dette gir inspirasjon til å gå inn i teksten. Konfirmasjonsbibelen møter ungdom i øyehøyde med god brukerveiledning, og oppfordrer til en aktiv leserholdning. Den nye konfirmasjonsbibelen er et eksempel på at design kan gjøre en forskjell, og får selv ikke-troende til å bli nysgjerrige på innholdet.

Ren rein

Markedsutvalget for reinkjøtt ble gitt oppgaven å sikre norsk reinsdyrkjøtt oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos sluttbruker. De ønsket derfor å lage en ny visuell identitet som skal danne grunnlaget for en generisk kommunikasjonsplattform for reinsdyrkjøtt.

Hos Strømme Throndsen er de ikke nybegynnere hva gjelder pakningsdesign, noe jurykommentaren reflekterer: Her har designerne turt å ta noen tøffe valg med få farger og latt vidda fremstå slik den er; usminket, kald og gold, i motsetning til kategorispråket som ofte spiller på nasjonalfarger og lokale logoer. Det føles rent, nært og svært ærlig. Logoen er stram, men har samtidig bevegelse, og er så fin at juryen mener den også kan stå helt alene. Juryen tror at denne profilen vil øke synligheten til norsk reinsdyrkjøtt. Håndverket er godt og gjennomføringen er sober og svært vakker.

Problemløsere med faglig stolthet

Gjennom sin nye identitet ønsket Renhold – Service AS, nå Resolve, å posisjonere seg som en problemløser. Strategien er å fremheve yrkesstolthet, kvalitet, pålitelighet og god personlig service innen et spekter av tjenester som varierer fra vask og renhold til skadebegrensning.

Neue Design står bak jobben. Juryen bemerker: Her har designerne tatt et strategisk grep i å løfte selskapet ut av det tradisjonelle bransjespråket. Resolve befinner seg i et marked med store aktører, der fremmedgjøring er et problem. Å gi firmaet en tillitskapende identitet er derfor et viktig grep. Navnet kan leses både som solve og resolve, noe som gir tillit til at bedriften både kan løse et problem og gå dypt inn i en problemstilling. Personlig nærhet formidles fint i billedmaner. Logoen er formet som et mesteremblem og balanserer troverdighet og profesjonalitet på en tydelig måte.

Et samfunnsnyttig reisefølge

Da Ruter AS kjøpte Trafikanten AS var det en naturlig konsekvens at applikasjonen skiftet navn til RuterReise. Applikasjonen inneholder reiseplanlegger, avviksinformasjon, sanntidsinformasjon og rutetider for kollektivtrafikken på Østlandet.

Det er Shortcut som har utviklet appen. Juryen kommenterer slik: Applikasjonen egner seg for både turister og lokale. Et nytt element fra tidligere løsning er at man kan planlegge direkte fra kartet, som er bra. Ved første gangs bruk gis det enkle instrukser. Linjenettet er omfattende, men lett og enkelt å forstå og bruke. Reiseplanleggeren oppdaterer seg avhengig av brukerens posisjon, og er rask og responsiv. Avvik fra forventet ankomst og avgangstid kommer med samme uthevede fargekode som på stasjonene, som er et godt visuelt grep. Fargekontraster og visuelle symboler er tydelige og spesielt godt egnet for svaksynte, det er også lagt til rette for bruk av telefonens talkback funksjon. Dette er en meget god og samfunnsnyttig informasjonskilde som vi stoler helt på.

Blanke vegger med fargekart til

Interessen for interiør og fornying av norske hjem er voksende. Samtidig er kjennskapen til dekorative produkters kvalitet og funksjon lav. Baronesse-serien skal inspirere til å se farger og fargenyanser på nye måter, og ambisjonen er å senke terskelen for å gå i gang.

Det er Tangram Design som står bak jobben, som juryen skildrer slik: Dette er en malingserie som spiller på et annet emosjonelt register enn konkurrentene. Den er mer feminin, i tråd med markedsanalyser som viser at kvinner har størst innflytelse på interiørvalg. Heldekkende etikett skiller den også fra konkurrentene. Den gir stor oppmerksomhet i butikkhyllen på en ny, leken og inspirerende måte, som gjør at vi får lyst til å fargelegge omgivelsene. Fargekodene fungerer veldig fint. Designprogrammet binder serien helhetlig sammen og gir gode variasjonsmuligheter.

Dobbelt uttelling for Redningsselskapet

Tangram står også bak den oppussede profilen for Redningsselskapet, som er en over 120 år gammel organisasjon. Jobben mottok både Merket for god design og Hedersprisen for god design.

Juryens dom: Profilen forenkler uten å miste de historiske virkemidlene. Gamle tradisjoner er ivaretatt med klare referanser til historien. Dette skaper stolthet! Det betydelige er forsterket med en grafikk som er tatt ut i alle flater, redningsskøyter og uniformer. Profilarbeidet er grundig og gjennomført. Dette bevarer troverdighet på en måte som fungerer svært bra sammen med selskapets livsviktige oppdrag. Når Redningsselskapet kommer, er det ingen tvil om at hjelpen er her. Heltene er tilbake i bedre form enn noen gang.

En racer på søk og sammenligning

Opplysningsrådet for Veitrafikken AS besitter en database med kjøretøydata som er etterspurt i markedet, men manglet en god infrastruktur som tillater kunder å hente ut og benytte oppdaterte data på fornuftige måter. De har derfor utarbeidet et programmeringsgrensesnitt (API) som kunder kan koble seg mot, samt en nettside basert på dette API’et. Her kan kundene enkelt søke opp kjøretøy og utvalg av kjøretøy, for å trekke ut og sammenligne data på en enklere og mer skreddersydd måte. Nettsiden er i tillegg til datamaskiner, også tilpasset håndholdte Android og iOS enheter.

Det er Thomas Hegge og Magnus Cederholm som står bak løsningen, som juryen omtaler slik: Et stort skritt fremover for aktører i bilindustrien, som før har måttet forholde seg til månedsbaserte kataloger. Juryen er imponert av designen som er overraskende godt gjennomført ned til minste detalj. Bildene har høy kvalitet og søkemulighetene er mange og innovative. Søkene kan også lagres og registrene er uavhengige av selger. Det er lett å leke rundt og krysskoble en rekke data fra ulike kjøretøyregistre, hvilket gir et godt sammenligningsgrunnlag. Det er mulighet for å sette varsler på objekter, og menyene er hendig statiske under scrolling. Juryen ser at tjenesten også kan ha verdi utover det definerte bruksområdet.

Dobbelt opp for sosial reiseplanlegger og storbyguide

Stay.com er en tjeneste rettet mot storbyturister i hele verden. Tjenesten tilbyr reiseguider til over 140 byer og gir mulighet for å lage egne, tilpasse, dele og samarbeide om guidene. Tjenesten fungerer som et planleggingsverktøy både på mobil og web.

Det er Unfold som står bak løsningen, som mottok både Merket og Hedersprisen for god design. Juryen forteller: Tjenesten fungerer svært godt både før, under og etter reisen. Juryen ønsker spesielt å fremheve mulighetene for skreddersøm og samarbeid om guidene. Brukeren kan få tips fra venner og kjente, og samspillet mellom de forskjellige kontaktpunktene fungerer veldig godt. Offline versjonen som også inkluderer kart gir svært god verdi på reisen og det er tatt høyde for problemstillingen med dyr mobilbruk i utlandet. Tjenesten har gjennomgående god kvalitet, den er lett å forstå og lett å ta i bruk. Det er en rekke detaljer i brukeropplevelsen, som at mange brukerfeil blir fanget opp og korrigert, som forsterker kvalitetsinntrykket. Juryen er imponert over et konsept med internasjonal appell.

Se alle vinnerne av Merket for god design på norskdesign.no.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.