Josef Fares hylles for spilldebut

Filmregissør Josef Fares får strålende kritikker og adjektiver som «hjertevarmende» slengt etter seg for sin debut som spillutvikler med «Brothers: A Tale of Two Sons».

38492 d2594 original
I «Brothers: A Tale of Two Sons» styrer én spiller de to rollefigurene i spillet.

Den svenske filmskaperen, som har syriske aner, er i Norge mest kjent for filmene «Jalla! Jalla!», «Kopps» og «Farsan».

Skuespilleren, manusforfatteren og regissøren har også lenge vært spillinteressert, men å gå derfra til å gyve løs på spillutvikling kan synes som en drøy læringskurve innenfor en medial sjanger der enhver spiller er kritiker, og alle kritikerne er fullstendig nådeløse.

For tre år siden fikk han sjansen til å utvikle et spill sammen med en gjeng studenter, og etter bare seks uker var de klare med en demo. Men en spill-satsing koster mye penger, og det var ikke før han kom i kontakt med spillselskapet Starbreeze Studios at det løsnet.

Eventyrspillet «Brothers: A Tale of Two Sons» ble sluppet et par uker tilbake. De gode kritikkene har ikke latt vente på seg, og spillet har et poenggjennomsnitt på 85 av 100 på Metacritic.com. I aftenposten får spillet en femmer, og anmelder Jon Cato Lorentzen skriver blant annet: – Som moderne eventyrfabel er «Brothers: A Tale of Two Sons» helt der oppe med spillklassikere som «Ico» og «Shadow of the Colossus».

Til den svenske avisen Dagens Industri forteller Fares at utvikling av spill er vanskeligere enn å lage film:

– Det gjelder å finne sin egen dramaturgi. Om 20 år tror jeg at spill kommer til å ha samme kulturelle tyngde som film. Når det kommer til stykket så handler det om å bli berørt. Om vi blir berørt samtidig som vi er interaktive i historien, så kommer effekten til å bli enda større. Det finnes et sykt stort potensial i det, sier han.

I Norge sogner Josef Fares til produksjonsselskapet Tangrystan.