Skapte vampyrer og demoner for Harald Zwart

Harald Zwart-filmen «Skyggejegerne» («The Mortal Instruments: City of Bones») har premier denne helgen. Nikolai Lockertsen Fra Storm Studios lagde demoner og vampyrer i fire måneder under innspillingen av filmen.

38555 32e82 original
38556 1940b original
38557 dd851 original

«Skyggejegerne» er en sjangerfilm som mer eller mindre følger malen til «Twilight»-serien, der mer eller mindre døde tenåringer kjemper mot hverandre på liv og … død.

Nikolai Lockertsen

(bildet), som til daglig jobber i Storm Studios, brukte fire måneder på å gjenskape universet som til nå bare har eksistert i «The Mortal Instruments»-bøkene, Cassandra Claires populære ungsomsbokserie « (som i likhet med «Twilight» har en rabiat fanskare).

Filmen utspiller seg i nåtid i New York, men der slutter realismen: Den er befolket av demoner, vampyrer, varulver og såkalte Shadow-hunters. En av disse er Clary Fray (spilt av Lily Collins, Phil Collins' datter) som oppdager hvem hun egentlig er, og i filmen kommer hun stadig dypere inn i den underverdenen hun til nå har blitt skånet for.

Concept art

Allerede tidlig ved manusstadiet ble Lockertsen kontaktet for å gjøre concept art på filmen.

– Det er avgjørende å komme inn så tidlig som mulig i prosessen for å få best mulig resultat sier Lockertsen.

«Concept art», eller konsepttegning, er illustrasjoner og malerier i farger som skal ligge så nær den ferdige filmen som mulig. Regissør Zwart og Lockertsen jobbet tett i prosessen med å finne det visuelle utrykket og hvordan denne fantasiverdenen skulle framstå.

– Eller for å snu på det, i filmen prøvde vi å komme så nær konsept-tegningene mine som mulig, forteller Lockertsen.

Tegnet på settet

– Harald og jeg har jobbet sammen på mange produksjoner de siste 10 årene og kjenner hverandre godt. Jeg vet hva han vil ha og vi snakker samme visuelle språk. Denne gangen bodde jeg i Toronto i tre måneder og gjorde konsept-tegninger helt til siste uka av innspilling. Det kunne være alt fra hvordan de store filmsettene skulle se ut til helt konkrete shots i filmen. Jeg gjorde konseptdesign på ting som skulle filmes allerede dagen etter! Så det gikk i et høyt tempo, forklarer han.

Det finnes ikke noe bedre verktøy for å kommunisere en idé enn med Concept art.

Konsept-tegningene dannet grunnmuren i filmens art direction; hvordan sett skulle bygges, lys-settes, farger, stemning, størrelse og så videre.

– Det finnes ikke noe bedre verktøy for å kommunisere en idé enn med Concept art. Det er en billig, rask måte å komme frem til ett uttrykk, som da kan bli visjonen til filmen. På den måten har hele teamet det samme visuelle målet å jobbe etter. Tegningene ble printet ut i store plakatformater og hengt opp i produksjonslokalene slik at man kunne diskutere dem eller la seg inspirere.

iPad et viktig verktøy

– Det var en utrolig kul tid i Toronto hvor vi satt på settet midt på natta og gjorde concepts på ipad-en, mens kjente skuespillere gikk rundt i fullt kamputstyr. Det er veldig inspirerende å være midt oppi produksjonen.

Lockertsen forteller videre at han har det siste året gått helt over til å gjøre concept art på iPad-en, slik at han er fullstendig mobil og kan gjøre jobben hvor som helst.

– Det var nyttig for Harald å ha meg så tilgjengelig hele tiden. Mellom opptak, da han hadde fem sekunder til rådighet, kunne han se raskt ned på iPaden min og komme med noen raske kommentarer. 20 minutter senere hadde konsepttegningen blitt oppdatert.

I studioet på løkka

Lockertsen jobber til daglig for Storm Studios med konseptdesign og visuelle effekter. For tiden arbeider han fra studioene på Grünerløkka, hvor han lager drager til den danske spillefilmen «Skammerens Datter» og konseptarbeid på «Kaptein Sabeltann», som skal i opptak i september.

Lockertsen tilføyer til slutt at han bare så vidt rekker å få med seg premieren på filmen fredag før han kaster seg på flyet tilbake til Toronto for å ta fatt på litt over en måneds arbeid med å lage universet til «Skyggejegerne»-oppfølgeren.