Gullblyanten finner formen

Arbeidsgruppen som har jobbet med å revidere Gullblyanten er godt i gang med å stake ut kursen for neste års konkurranse. En hovedmålsetning har vært å sørge for at alle har en naturlig plass i konkurransen.

Gullblyanten 2012 var den mest vellykkede utgaven hittil av «nye» Gullblyanten, ifølge evalueringen som ble foretatt i etterkant. Konkurransen ble avviklet i mars, og har siden den gang vært gjenstand for en åpen og kritisk gjennomgang for å holde konkurransen relevant og i pakt med dagens mediale mangfold. 

Evalueringen begynte med en webbasert spørreundersøkelse. Dernest ble det innkalt til et åpent evalueringsmøte på KF-huset, og som resultat av dette ble det satt ned en arbeidsgruppe* for å utvikle konkurransen videre basert på tilbakemeldingene. 

– Dette var en åpen og god prosess der alle som hadde noe på hjertet ble invitert inn, forteller daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal.

Forvirrende kategorier

Arbeidsgruppen har hatt jevnlige møter siden i våres, og nå begynner Gullblyanten 2013 for alvor å ta form.

– Gullblyanten skal fortsatt være like høythengende og vanskelig å vinne, men vi må sørge for at alle har en naturlig plass i konkurransen. Det har vært hovedmålsetningen i denne runden, fortsetter Løvdal.

En hovedkonklusjon av evalueringen var at konkurransens bransjeinndeling fungerer bra for enkelte bransjer, mens den langtfra er like hensiktsmessig for andre. Dessuten opplever mange at kategori-inndelingene er lite oversiktlige.

– Enkelte virkemiddel- og mediekategorier blir ikke representert i det hele tatt. Som en del av det totale reklamebildet i Norge er det viktig at disse er med å konkurrere, sier Løvdal.

Skal fange opp jobbene som faller utenfor

En relatert konklusjon er at enkeltarbeidene må fram i lyset i større grad enn i de tre foregående konkurransene.

– Dette gjelder i stor grad innenfor de mer tradisjonelle kategoriene som film, radio og annonser. Det er viktig for oss som Norges ledende kreative konkurranse at den skal være aktuell for alle. Det skal være rom for alle type kampanjer i Gullblyanten, og derfor tilpasser vi nå reglene, forteller AD i Try, Stian Johansen, som har deltatt i arbeidsgruppen. 

Eksempelvis kommer filmkategorien tilbake, men denne gangen handler det ikke alene om tradisjonell reklamefilm, men alt som har med levende bilder å gjøre uavhengig av skjermstørrelse og kanal. I radiokategorien blir for eksempel Spotify-reklameinnslag og podcaster like gangbar konkurransevaluta som tradisjonelle spotter.

Fremdeles den viktigste

Johansen forteller at det handler om å videreutvikle alle de positive sidene ved den nye storjury-ordningen og tilpasse konkurransen etter bransjens behov.

– De aller fleste som svarte på webundersøkelsen mente at Gullblyanten er den beste og viktigste konkurranse for kreativt arbeid, og at den er med på å heve det generelle nivået i bransjen. Dermed er det viktig at vi stadig legger til rette for aktive endringer av konkurransen, med formål å holde nivået høyest mulig, sier Johansen.

Den beste kommunikasjonsløsningen

Per Kristian Voss Halvorsen fra Los&Co har også sittet i arbeidsgruppen. 

– Det handler ikke først og fremst om hva som er den beste printannonsen eller internettkampanjen, men hva som er den beste kommunikasjonsløsningen på et problem. Dette har vært, og skal fortsatt være lederstjernen i «Nye» Gullblyanten. Derfor vil storjuryen vurdere nivået på jobbene på tvers av kategoriene. En middels printannonse skal altså ikke få høyere valør enn en grensesprengende integrert kampanje, selv om konkurransen kanskje er hardere i sistnevnte kategori, sier Voss Halvorsen.

Arbeidsgruppen befinner seg nå i sluttfasen av prosessen, dermed ventes det at planene for Gullblyanten 2013 er ferdig utmeislet i løpet av de kommende ukene.

*Arbeidsgruppen består av Finn Knudsen (DDB), Christian Hygen (Kitchen), Alexander Gjersøe (SMFB), Petter Bryde (Try), Per Kristian Halvorsen (Los&Co), Egil Alv Andreassen (Fasett), Jørgen Holst (Bates), Thorbjørn Ruud (Try), Stian Johansen (Try), Jørgen Gjærum (McCann), Geir Florhaug (Dinamo) og Helge Persen (Tank). Fra Kreativt Forum deltok Annebeth Johansen og Benedikte Løvdal.


Kommentarer

Maja Folgerø

Kreatør i POL

4 år, 2 måneder siden

Hei KF. Så er vi her igjen. En dyktig arbeidsgruppe med bransjens beste menn og kvin… Nei, bare menn. She Creatives og Kompetanseformidlingen står klare med lister. Bruk de!

Christin Malén Andreassen

Art Director i Apple

4 år, 2 måneder siden

Litt av en tilfeldighet. Nesten som å spille roulette og få 12 røde på RAD. Det må jo være et sånt fenomen som ligger bak det at dere har trukket BARE menn fra en bøtte tombolaer med blandet kjønn. Man kan jo ikke gjøre annet enn å applaudere fenomenet. Hva er oddsen liksom?

Benedikte Løvdal

Daglig leder i Kreativt Forum

4 år, 2 måneder siden

Hei Maja og Christin Malen,
utrolig bra at dere engasjerer dere og ingen tvil om viktigheten av temaet dere tar opp! MEN: jeg savner sterkt det samme engasjementet når det gjelder oppslutning og deltakelse underveis i de enkelte sakene. Når det gjelder denne prosessen, startet den med et åpent evalueringsmøte der vi oppfordret alle som hadde meninger om Gullblyanten til å møte opp. Dette ble kommunisert på kreativtforum.no, på fb og på mail til medlemmene. Av de 20-25 personene som møtte opp og hadde mange og sterke meninger om temaet, var det null jenter! Som et utfall av møtet ble det satt ned en arbeidsgruppe og vi gikk en ekstra runde for å sikre at de byråene som ikke var tilstede fikk sjansen til å være med (med en oppfordring om at vi ønsket jenter i gruppen).

Fra KFs side erkjenner vi at det utvilsomt er mye vi kan gjøre annerledes for å bidra til en bedre balanse. Samtidig ønsker jeg å utfordre dere til å mobilisere til en mer aktiv deltakelse på de arenaene som faktisk finnes, det er der beslutningene tas, og bortsett fra juryutvelgelse, er det ingen som sitter med lister og ringer. Dette er helt sikkert urettferdig, men akkurat nå opplever jeg at det største engasjementet fra SheCreatives kommer i etterkant av sakene. Mens dette både er nyttig og viktig for å sette søkelyset på et tema vi trenger kontinuerlig bevissthet rundt, tror jeg vi kunne kommet enda så mye lengre med mer av det samme engasjementet underveis!

Maja Folgerø

Kreatør i POL

4 år, 2 måneder siden

Sørgelig å høre, Benedikte. Flaks at jeg flytter hjem om en måned; her skal det mobiliseres!

Odd Tystad

Reklameskiltforfatter i annen

4 år, 2 måneder siden

Hei KF. Så er vi her igjen. En dyktig arbeidsgruppe med bransjens beste menn!
Hva med alle oss menn som ikke er blant de beste? Fortjener ikke også vi å bli hørt? Et flertall av bransjen består jo tross alt av menn som ikke er så veldig flinke. Bad Male Creatives står klare med lister. Bruk dem.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.