Gullblyanten finner formen

Arbeidsgruppen som har jobbet med å revidere Gullblyanten er godt i gang med å stake ut kursen for neste års konkurranse. En hovedmålsetning har vært å sørge for at alle har en naturlig plass i konkurransen.

38658 2f3b5 original
Erik Solbakken og Hasse Hope leder Gullblyanten 2012. Foto: Tor Lie

Gullblyanten 2012 var den mest vellykkede utgaven hittil av «nye» Gullblyanten, ifølge evalueringen som ble foretatt i etterkant. Konkurransen ble avviklet i mars, og har siden den gang vært gjenstand for en åpen og kritisk gjennomgang for å holde konkurransen relevant og i pakt med dagens mediale mangfold.

Evalueringen begynte med en webbasert spørreundersøkelse. Dernest ble det innkalt til et åpent evalueringsmøte på KF-huset, og som resultat av dette ble det satt ned en arbeidsgruppe* for å utvikle konkurransen videre basert på tilbakemeldingene.

– Dette var en åpen og god prosess der alle som hadde noe på hjertet ble invitert inn, forteller daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal.

Forvirrende kategorier

Arbeidsgruppen har hatt jevnlige møter siden i våres, og nå begynner Gullblyanten 2013 for alvor å ta form.

– Gullblyanten skal fortsatt være like høythengende og vanskelig å vinne, men vi må sørge for at alle har en naturlig plass i konkurransen. Det har vært hovedmålsetningen i denne runden, fortsetter Løvdal.

En hovedkonklusjon av evalueringen var at konkurransens bransjeinndeling fungerer bra for enkelte bransjer, mens den langtfra er like hensiktsmessig for andre. Dessuten opplever mange at kategori-inndelingene er lite oversiktlige.

– Enkelte virkemiddel- og mediekategorier blir ikke representert i det hele tatt. Som en del av det totale reklamebildet i Norge er det viktig at disse er med å konkurrere, sier Løvdal.

Skal fange opp jobbene som faller utenfor

En relatert konklusjon er at enkeltarbeidene må fram i lyset i større grad enn i de tre foregående konkurransene.

– Dette gjelder i stor grad innenfor de mer tradisjonelle kategoriene som film, radio og annonser. Det er viktig for oss som Norges ledende kreative konkurranse at den skal være aktuell for alle. Det skal være rom for alle type kampanjer i Gullblyanten, og derfor tilpasser vi nå reglene, forteller AD i Try, Stian Johansen, som har deltatt i arbeidsgruppen.

Eksempelvis kommer filmkategorien tilbake, men denne gangen handler det ikke alene om tradisjonell reklamefilm, men alt som har med levende bilder å gjøre uavhengig av skjermstørrelse og kanal. I radiokategorien blir for eksempel Spotify-reklameinnslag og podcaster like gangbar konkurransevaluta som tradisjonelle spotter.

Fremdeles den viktigste

Johansen forteller at det handler om å videreutvikle alle de positive sidene ved den nye storjury-ordningen og tilpasse konkurransen etter bransjens behov.

– De aller fleste som svarte på webundersøkelsen mente at Gullblyanten er den beste og viktigste konkurranse for kreativt arbeid, og at den er med på å heve det generelle nivået i bransjen. Dermed er det viktig at vi stadig legger til rette for aktive endringer av konkurransen, med formål å holde nivået høyest mulig, sier Johansen.

Den beste kommunikasjonsløsningen

Per Kristian Voss Halvorsen fra Los&Co har også sittet i arbeidsgruppen.

– Det handler ikke først og fremst om hva som er den beste printannonsen eller internettkampanjen, men hva som er den beste kommunikasjonsløsningen på et problem. Dette har vært, og skal fortsatt være lederstjernen i «Nye» Gullblyanten. Derfor vil storjuryen vurdere nivået på jobbene på tvers av kategoriene. En middels printannonse skal altså ikke få høyere valør enn en grensesprengende integrert kampanje, selv om konkurransen kanskje er hardere i sistnevnte kategori, sier Voss Halvorsen.

Arbeidsgruppen befinner seg nå i sluttfasen av prosessen, dermed ventes det at planene for Gullblyanten 2013 er ferdig utmeislet i løpet av de kommende ukene.

*Arbeidsgruppen består av Finn Knudsen (DDB), Christian Hygen (Kitchen), Alexander Gjersøe (SMFB), Petter Bryde (Try), Per Kristian Halvorsen (Los&Co), Egil Alv Andreassen (Fasett), Jørgen Holst (Bates), Thorbjørn Ruud (Try), Stian Johansen (Try), Jørgen Gjærum (McCann), Geir Florhaug (Dinamo) og Helge Persen (Tank). Fra Kreativt Forum deltok Annebeth Johansen og Benedikte Løvdal.