Uthaug og Borge danner produksjonsenhet

Regissørene Roar Uthaug og Steinar Borge starter produksjonsselskapet The Directory.

39064 c849d original
The Directory: Roar Uthaug og Steinar Borge. Foto: Anders Flatland
39065 f13cc original

To av landets mest erfarne reklamefilmregissører går sammen om å starte et nytt produksjonsselskap. Roar Uthaug og Steinar Borge har begge jobbet circa 10 år i hvert sitt produksjonsselskap, henholdsvis Fantefilm og Trøbbel.

– Begge var klare for noe nytt, og det nye ble et regifellesskap med én kreativ ledelse: oss to, sier Roar Uthaug.

De to regissørene har ulik bakgrunn og erfaring. Uthaug gikk ut av den norske filmskolen i 2002 og har i tillegg til reklame gjort de tre spillefilmene «Fritt vilt», «Flukt» og «Julenatt i Bjåfjell» de siste årene. Borge har bakgrunn som tekstforfatter og kreativ leder, har hatt regien på TV-serien «Den unge Fleksnes» og vært manusredaktør for Underholdningsavdelingen på NRK1 vinteren 2013.

– Vi tenker at vi utfyller hverandre godt, det beste fra to verdener, sier Steinar Borge.

– Roar har en tydelig visuell og drivende fortellerteknikk, mens jeg trives godt med dialogbaserte manus og humor. Roar vant Gullfisken i 2012 med Felleskjøpet og Try, jeg lagde en film for Smash med samme byrå som ble kåret til Årets Våghals.

Regissør-drevet selskap

The Directory vil med sin regidrevne form gi kreativiteten større spillerom i produksjonen av reklamefilm.

– Vi har ikke jobbet sammen tidligere, men timingen var riktig. Roar hadde jobbet i Fantefilm i lang tid, jeg var akkurat ferdig i NRK, begge hadde lyst til å lage et regissør-drevet selskap der det kreative står i høysetet. Vi har døpt selskapet The Directory nettopp for å signalisere dette, sier Borge.

I tillegg til å bidra på hverandres manus, er de to regissørene heller ikke fremmed for tanken på å ha co-regi på prosjekter.

– Det handler om å ha større innflytelse på sin egen hverdag, hvordan ting drives og hva som er i fokus. Vi har også ganske forskjellige bakgrunn som regissører og tror at vi kan dra nytte av hverandres erfaringer. Vi tenker også at det å danne et gründer-felleskap kan gi oss ekstra kreativ gnist.

Reklame (+ TV og film)

De har også en tydelig ambisjon om å produsere TV-serier og spillefilmer i fremtiden, selv om The Directory hovedsaklig er fundert som et reklamefilmselskap.

– Det gøy med litt variasjon i arbeidsoppgavene og et litt større miljø innimellom, jeg tror det er en fordel å spre vingene litt, sier Borge.

– Tanken er å være litt fleksible slik at vi som selskap vokser eller krymper i forhold til hva slags type prosjekter vi holder på med. Det finnes jo knapt en bransje med flere dyktige frilansere, sier Uthaug.

The Directory starter opp virksomheten i disse dager. Nettsider og showreel ser du på www.thedirectory.no