Creuna blir digital rådgiver for HiOA

Creuna vant rammekontrakten om digital rådgivning for Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA) for de neste to årene.

41050 8f2fa original
Theodor Tollefsen, James McKay, Ingrid Danielsson, Ingunn Bratteberg, Silje M. Storhaug og Åsmund I. Næs. Foto: Creuna

Creuna skal blant annet hjelpe med brukertilpasning og utforming av HiOAs intranett, redesign av hioa.no og utvikling av høgskolens planlagte studentportal.

– Creuna vant utlysningen både på gode kvalifikasjoner, men også fordi de har en stor bredde i sitt miljø. De har stor kommunikasjonskompetanse på nett, tenker helthetlig og har teknisk ekspertise som vil bidra positivt til vårt arbeid, sier Tore Hansen, seksjonssjef for Samfunnskontakt og kommunikasjon hos HiOA.

Avtalen har en løpetid på to år, med mulighet for fornyelse i ytterligere to år. Hovedutfordringene er etablering av digitale flater med god brukeropplevelse og design, hvor Creuna vil være hovedleverandør av informasjonsarkitektur, interaksjonsdesign og webdesign for alle digitale tjenester. Først ute er utvikling av HiOAs intranett og redesign av hioa.no. Disse prosjektene vil videreføres med utvikling av en Min Side-studentportal. Creuna vil også bistå med løpende rådgivning og prosjektledelse.

– Et hovedmål er å få god brukertilpasning på nettsidene, blant annet med tilpasning til mobiler og nettbrett. Intranett og nettsted er navet for aktiviteter også i andre digitale kanaler. For ansatte gir intranettet integrasjon til mange støttesystemer, mens det eksterne nettstedet er landingssted for mye av våre aktiviteter i sosiale medier, så god brukervennlighet på intranett og nettsted er svært viktig. Dette er på mange måter sentralnervesystemet vårt, sier Hansen.

– Vi er veldig glade for at HiOA har valgt oss, og spesielt for at de vektlegger at vi integrerer teknisk- og kommunikasjonskompetanse i vår metodikk. For at digitale løsninger skal fremstå som gode og brukervennlige er det viktig å tenke helhetlig, sier Silje Storhaug, kundeansvarlig hos Creuna.

– Creuna blir nå en viktig samarbeidspartner for oss, og det blir spennende å se hvordan de jobber, sier Hansen.

Kjerneteamet består av Theodor Tollefsen (rådgiver), James McKay (lead grafisk designer), Ingrid Danielsson (lead interaksjonsdesigner), Ingunn Bratteberg (prosjektleder), Silje M. Storhaug (kundeansvarlig) og Åsmund I. Næs (frontend-utvikler).

Kjerneteamet består også av konsulenter fra Netmaking. Disse var ikke tilstede på bildet: Eirik Johansen, Fredrik Tidemann og Harald T. Tollefsen.