«Del veien»-kampanjen virker

En ny undersøkelse viser at «Del veien», Kitchen-kampanjen for Vegvesenet med sykkelproffen Thor Hushovd i front, har skapt engasjement.

40831 e2456 original

Trafikksikkerhetskampanjen har som mål å forebygge ulykker og dempe konfliktnivået mellom bilister og syklister. Ifølge undersøkelsen har tre av fem har lagt merke til kampanjen.

– Hovedbudskapet er at syklister og bilister har samme rettigheter, men også samme plikter på vegen. Det handler om å gi og ta, og spille hverandre gode, sier prosjektleder Signe Gunn Myre i Statens vegvesen.

Økt bevissthet

Kampanjefilmene ble lansert i juni i år og har blitt vist på de store kommersielle TV-kanalene. 80 prosent svarer at de syns kampanjen er relevant, troverdig og nyttig. De syns de lærer noe nytt gjennom kampanjen og mener den bidrar til et bedre forhold mellom syklist og bilist.

– Mange forteller at de har endret atferd i trafikken. Dette er selvrapporterte tall, og vi vet fra før at det kan være forskjeller på selvrapportert og faktisk atferd. Det er derfor for tidlig å si noe om faktisk atferdsendring som følge av kampanjen, men det er fint å registrere at budskapet har fanget folks bevissthet, sier Myre.

Hushovd med videre

Kampanjen relanseres våren 2014. Thor Hushovd blir fortsatt med på laget.

– Vi mener hans troverdighet og kunnskap er viktig i kampanjen, og er glade for samarbeidet, sier Myre.