NKF blir Norges Kreative Høyskole

Norges Kreative Fagskole (NKF) etablerer nye bachelorutdanninger i journalistikk og grafisk design, og bytter navn til Norges Kreative Høyskole (NKH).

41041 3df7e original
En typisk dag på NKH. Foto: Peter Mydske

Siden oppstarten i 1987 har NKH bidratt til de kreative yrkers høye status gjennom å tilby fagskoleutdanninger innenfor media, design og kommunikasjon.

– Det at vi blir en høyskole vil innebære en videreutvikling av skolens allerede sterke posisjon, sier Tine Widerøe (bildet), dekan ved NKH.

Norges Kreative Høyskole er et fakultet ved Høyskolen Campus Kristiania, som også huser Markedshøyskolen, NKS Nettstudier og Norges Helsehøyskole.

Bedre gjennomslagskraft

I praksis betyr dette at skolen i tillegg til bachelorstudier i Interiør og Kreativ markedskommunikasjon, også vil tilby bachelorgrader i Grafisk design og Journalistikk fra og med høsten 2014.

– Vi har et sterkt fagmiljø innen media, design og kommunikasjon og er godt posisjonert til å utvikle flere bachelorstudier innen disse fagområdene. Kontakten med bransjene vi utdanner til viser at studentene våre er attraktive på arbeidsmarkedet, og vi mener at vi som høyskole vil få enda bedre gjennomslagskraft i arbeidsmarkedet fremover, poengterer Widerøe.

Videreutvikling av fagskolestudiene

NKH vil fortsette å tilby fagskolestudier, og videreutvikle disse. Blant annet lanseres en ettårig prosjektlederutdanning med fokus på blant annet ledelse av kreative prosjekter.

– Det er et behov for praktiske studieretninger. For å styrke denne delen av skolens virksomhet, vil NKH utvikle en mer tverrfaglig studiemodell og legge til rette for praksis ved flere utdanninger, sier Widerøe.