Alt klart for Sterk Reklame

Norges nest største reklame- og designkonkurranse foregår førstkommende fredag.

53930 43a24 original
Fra Sterk Reklame i fjor på denne tiden. Foto: Henriette Framnes Time

Sterk Reklame er en regional konkurranse som skal vise resten av Norge hva som er det beste av reklame og design i Stavanger-regionen. Konkurransen juryeres av blandingsjury av lokale og nasjonale krefter, og i år ble juryen ledet av kreativ leder i Llowbank, Tore Woll.

– Jeg har lang juryerfaring fra innland og utland, men dette er mitt første møte med en regional konkurranse. Det som slo meg, var det totale fraværet av taktisk dømming i juryen. For i mitt fordomsbilde, var dette det jeg fryktet mest. Men rausheten er stor i oljebyen, og det samme er håndverket. Det var en god idéhøyde, mange kompliserte oppgaver gjort tilgjengelige, men jeg ble slått i bakken av nivået på teksthåndverket og grafisk design. Ikke misforstå meg, det var en bra nivå totalt sett, men regionen har en kjærlighet for faget som synes i uttakene. Det er mye god design som evner å kommunisere, som ikke er bare pynt. Det er mange veldreide tekster, som vitner om kreatører som kan holde taket i forbruker, som ikke bare formulerer fjongt. Som en ydmyk Oslogutt så var det veldig inspirerende å få lede denne juryen. Det var løye, understreker Woll.

I juryen har Woll med seg Torny Hesle (McCann), Torjan Rood Vastveit (frilans), Silje Herget (Melvær & Lien), Mariken Steen (Phantom Film) og Morten Ek (Oktan Stavanger).

Stor vekst

– I år har vi hatt vi hatt hele 166 bidrag. Fra 16 antall byråer. Dette er en stor vekst fra årene før. Vi ser at bransjen i regionen forandrer seg fra klassisk reklame til mer spenstig bruk av design med hele 27 bidrag i Grafisk Design Identitet-kategorien i motsetning til 13 i Kampanje. Det som overasket årets jury mest var kanskje at Grafisk Design, trykte medier hadde hele 23 bidrag. Vi ser også at digitale medier mer integrert i alle kreative løsninger, sier Sanda Zahirovic, som er kreativ leder i Melvær & Lien og sitter i styringsgruppen i Sterk Reklame.

Maren Goa, til daglig planner i Fasett, sitter også i styringsgruppen.

– Totalt 125 regionale utøvere vil delta på prisutdelingen. I tillegg kårer vi GÅ UT-prisen i samarbeid med JCDecaux og for første gang i år sendes Grand Prix til den nasjonale konkurransen, Gullblyanten. Det er veldig viktig for oss å synliggjøre både konkurransen, bidragene og regionen, sier Goa.

Sterk Reklame er en frivillig gruppe satt sammen av Stavangerbyråene: Procontra, Oktan, Fasett, Melvær&Lien, Last Friday og Drivkraft. Konkurransen har som mål å:

  • Bidra til å heve ambisjonsnivået for regionens mange utøvere av reklame og design
  • Inspirere til nytenkning og dristighet blant regionens kommunikasjonsaktører
  • Skape større engasjement blant regionens reklame- og designbyråer, utøvere, annonsører og medier omkring hvordan god kommunikasjon kan være
  • Synliggjøre verdiøkningen, funksjonen og engasjementet våre bidrag gir Stavanger-regionen

Sterk Reklame kårer årets vinnere på utestedet Hall Toll fredag kl.19.30.