Eurobest: NSB og Toyota fløy til topps

Norske byråer tok med seg 20 medaljer hjem fra Eurobest i Helsinki, hvorav et gull hver til Try/Apt og Saatchi & Saatchi for henholdsvis NSB og Toyota.

54740 fcfc2 original
På bildet: Øyvind Waage (Saatchi), Ingrid Lea (McCann), Sara Hødnebø (Try), Torny Hesle (McCann), Thale Høy-Petersen (McCann) Snorre Martinsen (Saatchi), Lars Joachim Grimstad (Try), Kjetil Try og Øistein Halvorsen (Try). Foto: Espen Strand Henriksen

Eurobest er over for i år, og Try/Apt ble som ofte før det mestvinnende norske byrået. I år vant byrået et gull, fire sølv og to bronse: Kampanjen «Miljøtoget» for NSB og Miljøagentene vant gull i kategori for Mobile, «The 24 Hour Ad Break» for DNB rasket med seg hele tre sølv og en bronse (sølv og bronse i Media, to sølv i Branded Content), mens filmene «Tornado» for Telenor og «The Silver Hand» for Canal Digital vant henholdsvis sølv og bronse i filmkategorien.

Det andre norske gullet i årets konkurranse gikk til den gamle Toyota-traveren «Try My Hybrid», signert Saatchi & Saatchi, som vant både gull og sølv i kategori for Interactive, sølv i Promo & Activation samt to sølv i Direct.

Creuna-kampanjen «Fly With Us» for Avinor var nominert hele syv ganger i konkurransen, og endte opp med fem medaljer: Sølv i Integrated, sølv og bronse i Branded Content & Entertainment, bronse i PR og bronse i Interactive.

IKEA-kampanjen «Where Good Days Start», signert SMFB, vant to bronse i kategorien Interactive, mens McCann også tok med seg to bronse hjem: En for «Destination Unknown» for Ruter i Media-kategorien, en for «The Lucky Pig» i kategori for Film.

Sølv i Young Creatives

To norske team deltok i konkurransen for yngre kreatører, og McCann-trioen Torny Hesle, Ingrid Lea og Thale Høy-Petersen endte opp med sølv i årets konkurranse. Trioen har vunnet både gull og sølv i samme konkurranse tidligere og deltok i Young Creatives for fjerde gang.

Det andre norske teamet som deltok i Young Creatives besto av Anti-kreatørene Thea Tovshus og Christian Lindvik.

Det deltok fire norske kreatører i årets Eurobest-jury: Sara Hødnebø (Try/Apt) som satt i jury for Film, Print og Print Craft, Janne Brenda Lysø (POL) i Direct og Promo & Activation, Snorre Martinsen (tidligere Saatchi, nå POL) i Digital & Mobile og Hanne Katrine Thomassen (IUM) i Media.