Lanserer digitalt hjem for foreldreløse idéer
I sin jakt på praksisplass har westerdølene Christer Magnussen og Martin Brurås Tønnesen skapt nettsiden www.ideaorphanage.com.
Christer Magnussen og Martin Brurås Tønnessen er et team fra siste året på henholdsvis Art Direction og Tekst&Skribent på Westerdals Oslo ACT.
– I sammenheng med at vi er på jakt etter praksisplass har vi lansert nettsiden www.ideaorphanage.com, i tillegg til vår personlige nettside www.bruraasmagnussen.com. I dag tidlig snek vi oss rundt i Oslo og satt «barn» på dørene til byråer vi kunne tenkt oss å ha praksis hos, forteller Magnussen og Brurås Tønnessen.
Alle som jobber kreativt vet at det dukker opp langt flere idéer enn hva som faktisk blir brukt, og her ligger kjernen i tanken bak Idea Orphanage.
– Mange av disse ideene vil aldri se dagens lys, men det er ikke ensbetydende med at de er dårlige, men kanskje passer de ikke inn i det du holder på å lage, eller kanskje har du rett og slett har en enda bedre idé. Ofte kan de ideene som ikke ender opp med å bli brukt bare forsvinne eller bli glemt. Derfor har vi opprettet www.ideaorphanage.com hvor vi laster opp ubrukte idéer. Dermed kan andre adoptere dem, om ønskelig.
Spebarnsliknende gjenstand på døra
For å illustrere dette laget duoen en rekke små kurver trekket med et «barneaktig» pledd.
– Når du trekker bort pleddet er det et smilende ansikt av papir og en håndbok hvor du kan lese om tanken bak Idea Orphanage, et lite utvalg av ideene og konktaktinformasjon om du vil invitere oss på en mappevisning og se den ekte portfeføljen vår.
Nevnte kurver ble plassert på døren til forskjellige byråer hvor duoen kunne tenke seg å ha praksisplass.
– På runden vår var vi innom Saatchi&Saatchi, SMFB, Try/Apt, Pol, Trigger, Anorak og Dinamo. Takket være postmenn, åpne dører og andre mennesker som deler lokaler, tror vi at vi har klart å snike oss rundt uten å bli lagt merke til, avslutter de.