Studenter fargesetter NOU

– Ingenting er vel mer naturlig enn å la fagskolestudenter få ansvar for illustrasjonene til den offentlige utredningen om fagskolens rolle, sier administrerende direktør Solfrid Lind ved Høyskolen Campus Kristiania.

55271 98651 original
Illustrasjon: Ingrid Susanne Bergø
55274 b5318 original
Illustrasjon: Mathias Bratli
55277 897cc original
Illustrasjon: Stian Thorbjørnsen
55280 6e28d original
Illustrasjon: Stian Thorbjørnsen

Lind er en av 15 medlemmer i det offentlig utnevnte utvalget. Ekspertgruppen har sett på fagskolens situasjon i dag, og har overlevert en utredning med noen helt konkrete forslag på hva som skal til for at fagskolen skal få den statusen og anerkjennelsen som den trenger og fortjener. I rapporten fremmes det til sammen 49 forslag til tiltak som spesielt retter seg mot myndighetene, fagskolene og arbeidslivet.

Mandag 15. desember ble NOUen «Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalg» overlevert til kunnskapsministeren. Torbjørn Røe Isaksen uttalte at 2015 blir fagskolenes år, og lover en stortingsmelding basert på NOU-rapporten. Blant de inviterte gjestene var to av de tre studentene som har fått sine illustrasjoner på trykk, til stede.

Mathias Bratli (21) fra Askim i Indre Østfold, syntes det var stas å se sin egen illustrasjon på forsiden da kunnskapsministeren holdt opp NOUen etter overleveringen. Andreårsstudentene ved det toårige fagskolestudiet fikk bare et par uker til rådighet for å levere forslag til illustrasjoner.

Mathias Bratli. Foto: NKH

– Jeg gikk i gang med å tenke og skisse på idèer som kunne symbolisere og stikke frem fagskolen på en positiv og positiv måte. Jeg kom fort frem til at et fjell er passende på grunn av fjellets stødige og massive egenskaper. Uttrykket jeg valgte ble geometrisk rett og slett fordi det var litt annerledes og morsom måte å løse oppgaven på for meg som illustratør. Jeg brukte Adobe Illustrator som passet perfekt til akkurat dette. Fjellet lyser opp og skiller seg ut, akkurat som fagskolene skal gjøre i denne NOU-rapporten, sier Mathias Bratli.

Reelle kundeoppdrag er en viktig del av fagskolestudentenes studiehverdag, og Mathias har også etablert firmaet Palpis Illustration som gjør illustrasjonsoppdrag.

– Det er definitivt ekstra motiverende å jobbe med kundeoppdrag. Det er bra å ha i porteføljen, men det er også spennende å konkurrere med de andre i klassen. Konkurranseinstinktet som oppstår er bare sunt for eget arbeid og det presser en til å gjøre det enda bedre. Det er også morsomt å få en selvtillits-boost som illustratør av å se at andre liker det jeg lager. Følelsen det skaper er også viktig å ha når man ikke blir fornøyd senere, for å tenke at «okay, jeg har gjort det før og jeg kan gjøre det igjen. Absolutt en lærerik opplevelse det her, fastslår Mathias Bratli.

Illustrasjonene til medstudentene Ingrid Susanne Bergø (23) fra Oslo og Stian Torbjørnsen (27) fra Sande i Vestfold, pryder innsiden av utredningen. Også de er enige i at det er inspirerende å få egne arbeider på trykk.

Studieleder på Illustrasjon, Randi Hobøl og hovedlærer Tor Edvin Strøm har veiledet studentene gjennom oppgaven og er fornøyde med studentenes løsning av kundeoppdraget.

– Offentlige utredninger trenger oss illustratører. De trenger noen saftige bilder, og vi er glade for at de vil bruke illustrasjoner. Det passer til den type publikasjoner. Studentene presenterte sitt løsningsforslag sammen med tekst og konsept, og har jobbet mye med formspråket slik at det skal være lett å oppfatte hva som formidles. Det er viktig med en helhetlig profil, slik at illustrasjonene formmessig og fargemessig passer sammen, sier de.