POL vant årets første Sølvtagg

«Kortlappen» for DNB gjorde rent bord hos Sølvtaggens jury, og er årets første månedsvinner.

57055 6fbb4 original
Øverst fra venstre: Anders Stalheim Øfsdahl, Lisa Canneaux, Roy Ranheim Kristoffersen, Pia Svärd, Monika Augustsson, Thomas Emil Johanssen, Stian Johansen. Nederst fra venstre: Ina C. Egelandsdal, Luna, Janne Brenda Lysø, Janne Espevalen, Kim Holm.
57055 6fbb4 original

Mange foreldre er skeptiske til tanken om at barn skal ha et eget betalingskort, og POL fikk i oppgave å hjelpe DNB med å lansere bankkort for barn som har fylt 10 år. Resultatet ble «Kortlappen», et slags sertifikat som barna kunne ta på nett før de fikk sitt første kort.


– Kortlappen er leken, underholdende, sjarmerende og virkelig verdifull, forteller den nye juryen.

– Virkemidlene er godt tilpasset målgruppen, og det er godt håndverk med riktige animasjoner. Det er ingen tvil om at Kortlappen er nyttig for både barn og voksne, og at det enkle grensesnittet speiler en god innsikt om hvordan barn oppfører seg på nett. På lang sikt er det også en fantastisk måte å knytte til seg nye kunder på et tidlig tidspunkt, avslutter juryen.

Teamet hos POL er også fornøyde.

– Utviklingen av Kortlappen har vært utrolig gøy, og så føles det både viktig og riktig. Et eget bankkort er på en måte en 10-årings første møte med de voksnes verden, og det er viktig å ta både de foreldre og barn på alvor. Under konseptet «Hjertelig velkommen til virkeligheten», er Kortlappen en slags alvorsprat, med glimt i øyet, avslutter teamet.

– Bankkort er den måten vi i stor grad bruker penger på i disse dager, forteller Janne Espevalen, kreativ leder i DNB.

– På mange måter blir det som å la barn få med seg kontanter, kanskje litt tryggere til og med! Vi vet at enkelte foreldre er skeptiske til å gi barna sine kort. Så vi utviklet «Kortlappen», hvor barna sammen med de voksne, kan lære litt om kort, penger og økonomi før de får sitt eget bankkort.

Andreplass til SMFB for YT-kampanje

YT ønsket å sponse hverdagens atleter for å tiltrekke seg nye kunder. Gjennom å tilby skreddersydde sponsorater til vanlige folk synliggjorde YT sine produkter og fikk løftet frem gode historier i sosiale medier.

– En flott idé, forteller juryleder Snorre Martinsen. – En fin målretting som er både smal og direkte, som henvender seg til mottakerne effektivt. Designet er imponerende, og det er en fin og klar profil som tydelig smaker YT.

Tredjeplass til Hypers småbruksdrøm

Hyper fikk i oppgave å gjøre Landkreditt Bank mer synlig og relevant for byfolk. Ved å leie ut et småbruk i ukesperioder til bonderomantiske asfalttravere fikk banken økt oppmerksomhet.

– En virkelig orginal idé, forteller Martinsen. – Imponerende ambisiøst, og fint utført. Pluss for å skape innhold til egne kanaler, og for å engasjere publikum.