Spill til begjær

Oslo vokser eksplosivt i øst, og på Løren gror det ut nye grener i det kreative miljøet. House of Nerds er et 1000 m2 tech-mekka som skal dyrke frem morgendagens innovasjoner innen gamification. Men det er godt med plass for moro også.

56917 71cfe original
Daglig leder Ida Faldbakken i House of Nerds. Foto: Nicklas Haslestad

I House of Nerds (HoN) tar de nemlig spill på ramme alvor. Eller gaming, for å si det med utøverne. I et stort rom i første etasje er det linet opp 50 maskiner, et rom som snart skal vibrere av aktive gamere mens det streames live fra Telenors esportliga. For den som ikke vet hva esport er, er det organisert konkurranse innen multiplayer computerspill, og allerede big business i USA og noen naboland. Gjennom lydtette vegger har spillerne full oversikt over arrangement som går av stabelen på scenen, som kan leies til lanseringer, «talks» eller konferanser. Dersom de skulle ha tid til å løfte blikket, altså.

– På sikt tror jeg 50 maskiner blir for lite, sier daglig leder Ida Faldbakken, og viser vei videre inn i splitter nye lokaler, der malere fremdeles balanserer på høye trappestiger. Vi kikker inn i et rom der himlingen er på vei til å bli kongeblå. Rommet er sponset av Playstation og skal leies ut til møter og konferanser. Det er åpenbart hva slags aktivitet det er lagt opp til i pausene, men Ida er tydelig på at dette ikke er «en concept store, men et rom alle kan bruke.»

At det er plass til ulike mennesker er blant annet maker space for barn bevis på; overalt er det lagt opp til møteplasser der ulike grupper kan møtes og lære av hverandre.

– Vi vil dra med alle generasjoner, sier Faldbakken.

Del av statlig og kommunal satsing

HoN har samarbeidspartnere fra ulike grener i samfunnet, og mottar midler fra både Oslo Kommune og Innovasjon Norge som en del av satsingen på nyskaping og teknologi. Medlemsabonnement i spillerommet skal også bidra til finansieringen av stedet, i tillegg til utleie av lokaler. Men hovedmisjonen til HoN er å løfte næringen ved å fasilitere for innovasjon innen teknologi. I andre etasje er det co-workingspace og inkubator, der målet er å hjelpe startupene oppover den profesjonelle pyramiden gjennom kobling med investorer og forretningsrådgivning.

Ideelt sett skal spillutviklere i andre etasje kunne testet ut produktene sine i spillrommet i første, en synergi som er en del av visjonen til House of Nerds. Akkurat nå er det godt med armslag, men i september er full action, skal vi tro Faldbakken.

– Jeg har en liten trendradar inni meg, sier kvinnen og peker på at spillindustrien omsatte for drøye 286 millioner allerede i 2012. Hun mener Norge er klare for å vie både gaming og gamification den plassen den fortjener.

Hvilken plass er det? Foreløpig er ikke kommunikasjonen rundt senteret hogget i sten, men Faldbakken er rolig.

– Jeg tror på en organisk form for markedsføring, sier hun, og enn så lenge er det jungeltelegrafen som står for mesteparten av informasjonsarbeidet. Det er helt i tråd med Faldbakkens filosofi: Før hun formidler i større skala, vil hun først se hva HoN faktisk blir brukt til, samtidig som hun legger vekt på at «nettverket selv må føle seg som en del av stedet.» Fokus er på brukeren, og bruken former House of Nerds.

Stor interesse i forkant

Med lignende erfaring fra musikkbransjen og drift av utestedet Tilt, har Ida Faldbakken klokkertro på at forslagene til hvordan HoN skal brukes, vil strømme inn fra alle som ønsker å ta stedet i bruk. Hvem som helst kan søke om å lage et arrangement, her er ingen subkulturer eller bransjer for sære. På den måten kan HoN fungere som en bro over til teknologiske løsninger som ligger og modner i hodet til en tech whiz kid med en gründer i magen. Tenk over det, en del av neste generasjon informasjon har YouTube som morsmål.

Men før mote- og helsebransjen renner ned dørene for workshops og idemyldring, står HoN selv for arrangementer, som cosplay valentinesfest og pitsjekonkurranse med den New York-baserte bedriftsinkubatoren Entrepreneurs Roundtable Accelerator. Og selv med beskjeden markedsføring er åpningsfesten førstkommende fredag allerede utsolgt. Og de store vindusflatene ut mot gaten har fettmerker fra de flatklemte neser til utålmodige spillentusiaster.

Let the games begin.