Starter Norges første byrå for litteratur

Ida Fjeldbraaten og Zoë Waage utgjør det nye markedsføringsbyrået Fjeldbraaten & Waage. Byrået skal spesialisere seg på kreativ og digital markedsføring av bøker, e-bøker, selvpubliserte forfattere, litteraturarrangementer og lanseringseventer.

56578 666db original
Ida Fjeldbraaten og Zoë Waage. Foto: Magnus Stivi

– Vi har tro på at bokbransjens nye hverdag med blant annet e-bøker, selvpubliseringer, digitale versjoner av bøker og digitale bokhandlere krever en helt ny måte å kommunisere på, sier Zoë Waage, daglig leder i Fjeldbraaten & Waage.

– På samme måte som musikk og filmbransjen ble tvunget ut i et skifte for å tilfredsstille brukerne, er det nå litteraturbransjens tur, følger kreativ leder Ida Fjeldbraaten opp.

– Og når skiftet først skjer, så skjer det som regel fort.

På studietur til NY

Fjeldbraaten & Waage har akkurat kommet hjem fra studietur til New York og konferansen Digital Book World, der årets mest opphetede debatter forekom rundt strømmetjenester av bøker, spesielt Amazons Kindle Unlimited-tjeneste.

– Strømmetjenester av bøker kommer til å være en del av folks hverdag snart, det er det liten tvil om. Og da blir det enda viktigere å stikke seg ut i mengden av litteratur som ligger tilgjengelig. Å ha magen på boka ut i hylla eller å reise på bokturné vil da bare være halve markedsplanen. Forfattere og forlag må både finne nye måter å treffe leserne på, men også nye måter å tjene penger på. Det er i dette landskapet vi ønsker å tilby våre tjenester. Vi ser store muligheter her, eksempelvis for salg av backlist til nye lesere, forteller gründerne.

Behov for fornyelse

Også på eventsiden av litteraturverdenen har den nye bedriften sett på muligheter for å ta en posisjon.

– Vi har deltatt på mange lanseringer av bøker og ser et behov for fornyelse for å skape mer interesse, kanskje spesielt hos kulturjournalistene. Slik det er nå nedprioriteres dette fordi kveldsjobbing er dyrt og de ser kun på det som «nok en lansering», sier Fjeldbraaten

– Når det gjelder litteraturfestivalene i Norge, ser vi på disse som særegne og flotte scener for møte mellom forfattere og publikum. Her ønsker vi å bidra som samarbeidspartner på markedsføringssiden.

Tilbake til Digital Book World hvor bruk av data et annet tungt vektet tema.

– Det er helt selvfølgelig at bruk av data blir en del av vår forretningsmodell, forklarer Zoë Waage. Det er en mer kostnadseffektiv bruk av markedsføringskronene og leserne vil oppfatte markedsføringen som mer relevant og «til hjelp» for å oppdage nye bøker.

– For uansett formatet man velger å leser eller opplever boka i, handler det jo om å sette den riktige boka foran den riktige leseren, avslutter Fjeldbraaten.