Taktskifte i Uniform

Etter å ha vært kjent primært som et klassisk designbyrå som utvikler visuelle identiteter, begynner Uniform å se resultater av den omleggingen de har gått gjennom siden 2014.

64039 9de45 original
Bak: Helle Thorkildsen (t.v.) og Tone Bergan. Foran: Hedda Lilleng, Kristine Blesvik, Sebastian Reed, Martine Hage og Charlotte Amdahl Midthun.

– Vi så behovet for å gjøre en omlegging og å kunne tilby kundene noe mer, forteller byråleder Helle Thorkildsen i Uniform.

I dag kan man kjøpe designtjenester langt flere steder enn hos de tradisjonelle designbyråene. Uniform har ambisjoner om å bli tydeligere på hvordan design kan bidra i endringsprosesser for å skape økt konkurransekraft. Dette som resultat av egne betraktninger i tillegg til innspill fra kunder, større designkjøpere og andre relevante instanser.

2014 var et endringsår

Med Tone Bergan på plass i fjor som kreativ leder hevder byrået å ha løftet ambisjonsnivået for hva det skal være og hva slags løsninger det skal skape.

– Vi har gjennomført en omstilling med ny strategi, har tilegnet oss ny kompetanse, rekruttert nye personer og utviklet nye tjenester. Tjenestedesignmetodikk er i større grad inngangen i å løse ulike problemstillinger for våre oppdragsgivere, forteller Thorkildsen.

Mens byråets resultater for 2014 ble preget av omstillingskostnader, forteller tallene etter et halvgått 2015 at omleggingen har vært vellykket, ifølge Thorkildsen.

– Vi ligger foran budsjett både på omsetning og resultat. Mens vi ved utgangen av juni 2014 hadde en omsetning på 8 millioner kroner og negativt driftsresultat, er utgangen av juni 2015 økt til 11 millioner kroner og et solid overskudd.

Tidligere inn i prosessen

Byrået utvikler fortsatt visuelle identiteter og digitale løsninger. Men i dag starter de et annet sted ved å komme tidligere inn i prosessen, der oppdragsgiverne har identifisert en utfordring uten å ha definert en konkret brief.

– Dette gir oss mulighet til å jobbe tett med våre oppdragsgivere i innsiktfasen, med større kompleksitet og få forhåndsdefinerte løsninger. For å kunne håndtere denne type kompleksitet har vi rustet opp kompetansen og ansatt flere tjenestedesignere. Dette bidrar til at vi har en mer brukerorientert tilnærming i dag, både til prosess, testing og i endelige løsninger.

Fem nye mennesker er på plass i byrået den senere tid: Rådgiver Hedda Lilleng, designerne Kristine Blesvik, Sebastian Reed, og Martine Hage, samt design-praktikant Charlotte Amdahl Midthun.

Innovasjonsplattformer med målt effekt

Byrået har også opparbeidet seg en posisjon innen destinasjonsutvikling, i tillegg til merkevareopplevelser. Eksempelvis prosjekter for Kirkenes og Sør-Helgeland samt Oppland Fylkeskommune. Sistnevnte er et konsept som strekker seg over flere år, der byrået utvikler særegne innovasjonsplattformer i samarbeid med lokale bedrifter. Tiltakene skal testes på utvalgte brukergrupper og følges av Østlandsforskning, som måler effekten av det som skapes.

– Det liker vi! Vi vet at design er et presist verktøy for å skape gode innovasjonsløsninger, og vi synes det er positivt å bli målt på effekten av det vi skaper, sier kreativ leder Tone Bergan.

I fjor sommer fikk byrået fornyet tillit fra NSB, og de fikk i tillegg Jernbaneverket på kundelisten. Uniform jobber også for tiden med identitetsutvikling for Kunst- og designhøgskolen, Gaustablikk og Stortinget, i tillegg til prosjekter for Matmerk og Oslo Universitetssykehus.

– Vi kan vel si at det går rimelig bra om dagen, sier Helle Thorkildsen fornøyd.

– Vi har oppnådd en stor resultatforbedring på kun på ett år og vi har ansatte med stor lidenskap for å utvikle de beste løsningene. Kundene som har valgt å jobbe sammen med oss er likevel det beste beviset på at vår måte å tilnærme oss markedet fungerer.