A New Type of Imprint jubilerer
Ett år har gått siden Anti lanserte den første utgaven av magasinet A New Type of Imprint. Nå står fjerde utgave for døren.
Ambisjonen var å løfte frem norsk design og kreativitet i både inn- og utland. Det gikk ikke lang tid før magasinet fikk internasjonal oppmerksomhet, og innen første halvåret var omme var magasinet å finne i butikker verden over.
– Som alt vi gjør i ANTI gikk vi inn med skyhøye ambisjoner da vi started A New Type of Imprint. Men vi kan vel være ærlige og si at vi ikke hadde forventet den interessen magasinet har fått etter bare tre nummer, forteller redaktør Veronica Mike Solheim.
– Det beviser at folk er sultne på hva som skapes i og av Norge. Vi har lenge vært bak både Sverige og Danmark når det gjelder å spre det gode ord til utlandet. Jeg føler vi har vært heldig med timingen.
Full klaff på tredje forsøk
Først etter lansering av den tredje utgaven, merket ANTI at ting begynte å røre seg. Utgaven ble utsolgt én måned før endt salgsperiode. Opplaget for det nye nummeret har derfor økt betraktelig fra de forrige.
Lanseringen av fjerde magasin-utgaven skal gjøres i samarbeid med Visuelt.
– En fin avslutning på magasin-året og helt klart den sterkeste vi har lagd til nå, forklarer redaktøren. Vi er veldig glade for at Visuelt vil være med å lansere denne utgaven, kjernen av magasinet er jo å finne blant publikum i salen.
Solheim forteller at de har lært mye underveis. Fjerde utgave har enda større mangfold i innholdet og i kapittel TO har de dypdykket i kreative prosesser, alt fra kunst til arkitektur.
– Layouten på kapittelet er designet av Arve Båtevik. Han har virkelig gjort en god jobb, sier Solheim.
Sikter høyrere
Fjerde utgave av A New Type of Imprint, med tittelen «Coversations on Creativity and the Creative Process» lanseres 7. oktober. Dagen etter holder Solheim foredrag under Visuelt.
– Nå ser vi frem mot å ta det hele et steg videre og har allerede satt tonen for en ny og annerledes serie. Har ambisjonene vært høye til nå, kan både de som bidrar og de som leser se frem mot enda høyere ambisjoner i tiden som kommer, avslutter Solheim.