Sølvmikken til LOS&CO

Sølvmikkenåret, som går fra september til august, er over. TV 2s kampanje for kanalpakken Sport Premium går til topps i årets siste kåring.

65260 fa232 original

Alle spottene i vinnerkampanjen for TV 2 Sport Premium avsluttes av Neil Innes som synger «How Sweet To Be An Idiot» (1973), som for å sette to tjukke streker under det vi allerede vet: Denne kampanjen og dette produktet er myntet på ekte fotballidioter.

Slikt vet sølvmikken-juryen å sette pris på: «Sølvmikken går denne måneden til TV 2 sin appell til fotballfrelste. Håndverket er solid, og juryen kan fra tidligere i radioåret huske flere gode spotter laget over samme lest. Konseptet treffer målgruppen og er introvert på en fin måte. Det er også godt å høre at det er mulig å snakke om fotball uten de typiske lydene av fløyter og jubel i bakgrunnen. Her har man i stedet brukt en meget passende låt, og stoler på at de som skal forstå, forstår.»

  • Byrå: LOS&CO
  • Kreativt team: Ragnar Roksvåg, Jan Cato Tangen og Marius Hanstad
  • Prosjektleder: Katrine Øiestad
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Sponset innhold

Det skjer ikke ofte at sponsorplakater på radio blir premiert i Sølvmikken, men Både Ogs korte spotter for AJ Produkter har gitt juryen lyst til å høre mer. Juryens uttalelse: «AJ Produkter får andreplass i august, med sine korte sponsorplakater. Dette er en enkel idé, og juryen spør seg om dette blir litt for enkelt? Vi øyner i alle fall et konsept som kan utvikle seg etterhvert, og gleder oss til å forhåpentligvis høre litt sprekere spotter videre.»

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Erik G. Lysø og Hans Kristian Heide
  • Konsulent: Elisabeth Andonov
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Ansvarlig hos kunde: Sissel Iren Holt

Very Important Perros

Hovedpersonene i Saatchi & Saatchis radiospotter for European Dog Show er hundene selv, og gjøingen blir simultanoversatt av et dataprogram. Det går mye i pinner og kløing og ball, men én ting bjeffer de alle om: European Dog Show. Juryen utbroderer: «Idéen er tydelig, og dette er spotter som står tydelig ut i reklamebolken. Allikevel er juryen usikker på valget av datastemme, og tror spottene hadde blitt mer tilgjengelige med en levende oversetter.»

  • Byrå: Saatchi & Saatchi
  • Kreativt team: Øyvind Waage, Christopher Køltzow og Mads Rønold
  • Konsulent: Sverre Midttun
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann

Sølvmikken er en månedlig kåring av landets beste radioreklame. Disse har sittet i juryen det siste året: Per Kristian Voss Halvorsen (tidligere LOS&CO, nå ANTI), Hilde Rød (Futatsu), Øystein Johnsen (Siste Skrik), Fanny Vaaler Brekke (Saatchi & Saatchi), Fredrik Omre (McCann), Alexander Gjersøe (SMFB), Lina Aas-Eng (TRY) og Anne Flaathen (KLP).

Sølvmikkens årlige storebror, Gullmikken blir arrangert på Stratos fredag 8. oktober. Du hører alle Sølvmikken-spottene inkludert denne månedens vinnere på gullmikken.no.