Fem norske Red Dot-priser

Fasett, Neue Design Studio og Snøhetta mottar den prestisjetunge designprisen Red Dot Award denne høsten. De to førstnevnte med to utmerkelser hver.

65029 7e300 original
Total case-film av Fasett
65032 36194 original
Nyprofilering av Neue Design Studio for Paleet
65035 baa39 original
65038 4e6de original
65041 bbe31 original
65044 9cfd3 original
65047 1bdf1 original
65050 6bea5 original
Pass av Neue Design Studio for Politidirektoratet
65053 cae62 original
65056 866fb original
65059 8e99b original
65062 408be original
Living the Nordic Light av Snøhetta for Zumtobel Group
65065 9b977 original
65068 fe5b2 original
65071 79471 original

Det nye norske passet, Paleets visuelle profil, årsrapporten «Living The Nordic Lights» for Zumtobel Group og en iPad-app for olje- og gasselskapet Total har alle én ting felles: De mottar denne høsten den prestisjetunge designprisen Red Dot Award.

De fire jobbene tok fem priser med seg i konkurranse med nær 7500 arbeider fra 53 land.

To priser til iPad-app

Fasetts iPad-app for olje- og gasselskapet Total ble hedret med Red Dot Award i to kategorier: Illustration og Apps. Applikasjonen ble laget sammen med Total E&P Norge til oljemessen ONS 2014, der den ble brukt på standen for å fortelle besøkende om modeller, organisering, innovasjon og avanserte teknologiutfordringer selskapet har løst de siste årene.

Den samme appen ble tidligere i år tildelt sølv i kategorien Apps i The European Design Awards 2015.

– En Red Dot Award henger høyt, og ekstra stas er det også å motta to utmerkelser for en avansert digital løsning som denne appen er. Det viser at Fasett henger med og lykkes i utviklingen av digital kompetanse og anvendelse for å skape god kommunikasjon. På vegne av mine fantastisk flinke Fasett-medarbeidere og en flott oppdragsgiver Total, har vi lov til å være litt stolte, sier daglig leder i Fasett, Pål Hjorth Berge.

Appen er laget i samarbeid med Total og Katachi, mens Headspin har bidratt med animasjoner.

Fasett har også mottatt Red Dot Award tidligere, for årsrapport til Sandnes Sparebank (2009) og for pakningsdesign til Suldalsskinka (2010).

Paleet med eneste norske identitet

Den eneste norske profil-jobben som har blitt premiert i årets Red Dot er Neue Designs reprofilering av det nyoppussede Paleet på Karl Johan, som vant i Brand Identity. Tidligere i år ble samme prosjekt belønnet med Merket for God Design.

Det er kun ett år siden 25-årsjubilanten Paleet åpnet dørene igjen etter en kraftig ombygging og fornyelse. Den nye visuelle identiteten var et viktig verktøy for KLP Eiendom, og spilte tett sammen med de arkitektoniske grepene.

– Selv om Paleet retter seg mot et norsk publikum er dette en viktig anerkjennelse, sier Øystein Aurlien, senterleder Paleet for KLP Eiendom.

– Oslo er i støpeskjeen for å bli en stadig viktigere destinasjon for handel, også mot et internasjonalt publikum. Denne type priser er et bevis på at vi jobber i riktig retning, og gir stolthet og tro på at vi har jobbet riktig med vårt konsept.

Designarbeidet har blitt gjort i tett samarbeid med Neue Design Studio.

– Denne utmerkelsen betyr ekstra mye for oss fordi hele byrået har vært involvert i arbeidet med Paleet. Det har virkelig vært et prosjekt der vi har fått utnyttet at vi er et lite, men kompakt byrå med mye kompetanse. Samtidig er det en anerkjennelse av at det arbeidet vi har gjort for Paleet engasjerer, både her på berget og internasjonalt, sier kreativ leder i Neue, Lars Håvard Dahlstrøm.

Thea Mehl ved Norsk Design og Arkitektursenter bekrefter at det norske designmiljøet får stadig større internasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet.

– Dette er fantastisk hyggelig, sier hun om nyheten om at totalt fem Red Dot-priser er mottatt av norske byråer.

– Vi merker en stadig økende internasjonal interesse og anerkjennelse for det faglig høye nivået på design som vi har, sier hun.

Passet påskrevet

Heller ikke Neue Design Studio nøyer seg med én Red Dot i år: I fjor høst ble det klart at designstudioet vant Politidirektoratets konkurransen om å utforme nytt norsk pass og nasjonalt ID-kort med sin løsning «Det norske landskap», og nå har jobben altså vunnet Red Dot Award i kategorien Print and Publish.

– I designet har vi «forenklet» naturen samtidig som vi har inkludert mange detaljer på ulike nivå. Å designe et nytt pass krever at man evner å skape en levende historie i et svært lite format og parallelt overholde internasjonale krav til sikkerhet. Det er dette i kombinasjon med passets praktiske og symbolske funksjon som gjør utfordringen så spennende. Passet er et av få steder hvor vår norske identitet bokstavelig talt synliggjøres. Vi er strålende fornøyd over at juryen satte pris på løsningen, sier Benjamin Stenmarck, designer og partner i Neue Design Studio.

De nordiske lysene

Den tyske lysprodusenten Zumtobel Group har siden 1992 gitt kjente designere innen arkitektur, grafisk design og kunst i oppdrag å ta utgangspunkt i sitt forhold til lys når de utformer gruppens årsrapport. Snøhetta valgte å fokusere på det uløselige og iboende forholdet mellom naturlig lys og mørke, levde liv og de individuelle innsiktene i disse forholdene.

Med seg hadde de med seg blant andre fotograf Sølve Sundsbø og forfatter Åsne Seierstad, og sammen har de dokumentert fire mennesker over 100 år, som har tilbragt hele sitt liv over polarsirkelen siden før-elektrisk tid, og ved hjelp av disse utforsker Snøhetta et liv både med og ikke minst uten lys, og hvordan det påvirker mennesker fysisk og mentalt. Prosjektet, som i utgangspunktet er en bok, har antatt en større sfære og er nå blitt en utstilling i Berlin på galleriet Aedes am Pfefferberg, der portrettserien til Sølve Sundsbø stilles ut i gigantisk, 3D-printet format.

– Det har utviklet seg voldsomt, fra å være en årsrapport, til å bli et stort digitalt prosjekt som delvis foregår i real-time på nettet, forteller Sofie Platou, Brand Designer i Snøhetta.

Arbeidet har tidligere vunnet i Merket for god Design, Årets vakreste bøker og D&AD.

Rød prikk siden 1954

Designprisen The Red Dot Design Award er en av verdens største. Det som nå heter Design Zentrum Nordrhein Westfalen begynte å hedre utmerket design så langt tilbake som 1954. Siden har Red Dot etablert seg som en internasjonalt anerkjent bekreftelse på kvalitet. Prisen blir delt ut i kategorier for Product Design, Design Concept og Communcation Design.

Red Dot-vinnerne offentliggjøres offisielt under vinnerutstillingen i Berlin, som åpner 6. november.


Total case-film av Fasett