Forvirrede Max på buksejakt

I dag begynner en ganske annerledes motekampanje på TV og kino. Annonsøren er online-motebutikken StayHard.

65149 afee2 original
65152 c6ab1 original
Bil-scene. Alle fotos/copyright: BZE
65155 d8794 original
Ørkenvarme
65158 5b70b original
65161 a9ea5 original
Det øser
65164 8296b original
Skuespiller John Valley
65167 38d0c original
Kalle Breitholtz
65170 7a253 original
Regissør Martin Åkerhage og skuespiller Susan Roberts
65173 5e1f0 original
Chris Bourke (POD)
65176 f49dc original
65179 5bc35 original
Hele teamet. Alle fotos/copyright: BZE

Filmene er spilt inn i Austin Texas og har regi av Kalle Breitholtz og Martin Åkerhage fra produksjonsselskapet BZE. Kampanjen bygger på filmer laget i et «trailerformat» der vi følger Max som i forvirret og halvsurrealistisk tilstand gjør alt i sin makt for å få tilbake sine favorittbukser. Reklamebyrået bak er Dear Friends & Shout.

Models hanging out

– Modellfilmer havner lett i samme sjanger, og vi pleier å spøke med å kalle det for «models hanging out»: Modeller som tilsynelatende har et helt fantastisk fett liv i slow motion, ofte akkompagnert av suggererende musikk. Det er ikke nødvendigvis noe feil med den type film, men vi følte at det denne gangen ville det vært kult å havne i en annen setting. Vi vet hvor vanskelig det er å fornye et konsept, men da vi kom på trailerformatet kjente vi med en gang at dette kunne ta oss hele veien. Det gir oss muligheten til å vise klær på en underholdende måte. Jeg elsker at vi ikke gir klare svar i reklame, det lages alt for mye som er overtydelig og dårlig, sier Kalle Breitholtz til kreativtforum.no.

Breitholtz er for øvrig mannen som hadde regi på de første, legendariske FINN.no-filmene. Dengang, for ti år siden, handlet det om en sønn på jakt etter trommesettet sitt.

Nordavind fra alle kanter

– Under innspillingen ble vi utsatt for alle mulige værforhold. Alt fra 45 varmegrader i tørr ørkenhete til skybrudd og stormbyger. Vanligvis hadde dette vært katastrofalt for en innspilling, men ettersom vi kunne være så fleksible med hensyn til hva filmen skulle inneholde, vendte vi dette metrologiske helvetet til vår fordel. For eksempel da det begynte å øsregne mitt i en dialogscene, hvor vi i stedet lot vi hovedrollen bryte sammen i øsregnet, noe som ga oss en fantastisk fin scene.

StayHard feirer 10 år i høst og kampanjen er startskuddet for en hendelsesrik tid der merkevaren både med kommunikasjon og ny grafisk identitet bytter klær for å komme nærmere sine kunder.

Kampanjen rulles ut på TV og kino i løpet av høsten med flere ulike filmer. I sosiale medier skal man gå litt dypere til verks og tilby forlengede scener.