Hilland tar en whisky i rommet

Regissør Thomas Hillands episke reklamefilm for Ballantine's Whisky vekker oppmerksomhet på bransjenettsteder.

64693 67b44 original

Reklamebyrået Work Club i London valgte norske Thomas Hilland som regissør på den nye store reklamefilmen «Space Glass» for Ballantine’s Whisky, som ble lansert denne helgen. Filmen har allerede blitt plukket ut som Hot Shot og Ad of The Week av bransjebibelen Shots, i tillegg til Editor’s Pick i Campaign.

Ballantine’s har i løpet av 2015 arbeidet med å utvikle og teste det første glasset noensinne som kan brukes i vektløs tilstand, på romferder, og til fremtidig romturisme. Som en del av prosjektet har også Ballantine’s laget en ny whisky-blend for å gjenskape den samme smaksopplevelsen i verdensrommet som på jorden.

Se også artikkel i New York Times

Hilland fikk frie tøyler til å visualisere glasset i bruk, og han har laget en tenkt fremtidig bar på en romkoloni plassert på en av Saturns måner.

En sjanger med bagasje

– En slikt brief får du ikke hver dag, sier Hilland.

– Et spennende prosjekt utenom det vanlige, både på grunn av science fiction-temaet i seg selv men også at Ballantine’s faktisk har designet et fungerende glass til bruk i verdensrommet.

– En utfordring var likevel nettopp sjangeren, som kommer med mye bagasje. Så for meg var det viktig å gi filmen en form som kunne stå på egne ben, og som måtte føles «troverdig» og samtidig episk med forholdsvis enkle midler. Derfor fokuserte jeg mye på å skape atmosfære og stemning, kombinert med store «space beauty»-scener for å gi filmen både størrelsen og det visuelle poetiske uttrykk et som historien krevde, forklarer Hilland.

– I tillegg var det viktig å vise og forklare hvordan glasset i praksis fungerer i verdensrommet, ettersom dette naturligvis er totalt forskjellig fra hvordan vi håndterer glass og væsker på jorden.

Lyd basert på faktiske opptak

Hilland jobbet tett sammen med Wave lydstudio i London, som gjorde bruk av NASAs store lydarkiv for å skape et abstrakt lydbilde basert på faktiske opptak fra verdensrommet.

– Vi har brukt alt mellom himmel og jord, bokstavelig talt: Lyden av rakettoppskytinger, mekaniske romfartsinstallasjoner, satelittsignaler og forstyrrelser, lynnedslag på Jupiter, passerende meteorer og interstellar plasma kan alle høres i filmen, sier Hilland.

Fortellerstemmen i filmen er skuespilleren James Cosmo, som leser det gamle skotske diktet «To the Generation Knocking at the Door». Cosmo er blant annet kjent for sine roller i «Highlander», «Braveheart», «Troy» og nå nylig i «Game of Thrones».

Opptakene til «Space Glass» ble gjort på to dager i studio i London, og det omfattende post-arbeidet ble også utført av nordmenn, nemlig hos Gimpville i Oslo, ledet av Torgeir Sanders.

I Norge jobber Thomas Hilland som regissør gjennom produksjonsselskapet Kaleidoskop, som han lanserte nylig sammen med produsent Jarle Tangen.