Svanemerket ble Best i 2. kvartal

Aftenpostens annonsekonkurranse Best har kåret en annonsekampanje for Svanemerket som vinnerjobb i 2. kvartal.

64993 a3471 original
64996 80146 original

Det er det svenske byrået AWB med fotograf Daniel Beltrá som står bak kampanjen fra Stiftelsen Miljømerking/Svanemerket.

Ifølge juryen har kvartalsvinneren laget en serie på to annonser med et tydelig budskap:

«Juryen understreker dog at det finnes et forbedringspotensial i den visuelle utformingen, men vektlegger den urovekkende og stygge sannheten hovedbildene representerer. Annonsene har et overkommelig budskap som gir en følelse av at «alle» kan gjøre «noe», uten at det krever for mye. Juryen syns dette er nyttig og relevant. Svanemerket motiverer til å velge et miljøvennlig produkt og er et symbol de fleste har et forhold til. Teksten «Redd verden litt hver dag» er helt klar og trenger ikke avkodes.»

Best-juryen består av Hanne Martinsen (Dinamo), Helena Egeland (DDB Oslo), Pia Ølstad (SMFB), Kristian Lyse (TRY), Svein Larsen (Futatsu), Lars Holthe (Anorak) og Gunn-Helen Hagen (Aftenposten).

Kvartalsvinneren tar med seg en premie på 250.000 i annonsepenger, som kan brukes i Aftenpostens kanaler.