Venter nedgang i reklamemarkedet

Strukturell forandring og svak konjunktur preger reklamemarkedet i 2015-2016, ifølge ny prognose fra IRM

65416 b255c original

IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) presenterer idag en nedrevidert prognose for reklamemarkedet i 2015-2016. I 2015 ventes markedet å gå tilbake med 1,7 prosent, og den samlede omsetningen blir da 18,8 milliarder kroner.

Ifølge IRM er mediemarkedet fortsatt hardt rammet av omstillingen fra trykte til digitale medier. Økningen av investeringene i de digitale kanalene på omkring en halv milliard kroner i 2015 veier ikke opp for tapene i de trykte inntektene, og dermed forventes markedet totalt sett å gå tilbake med 1,7 prosent, konkluderer IRM.

Vil slite med å gå i vekst

For 2016 ser det litt lysere ut, men IRM forventer at markedet vil ha vansker med å gå over i positiv vekst. Effektene både fra det strukturelle skiftet og den relative allmennøkonomiske svekkelsen forventes å strekkes mer ut i tid enn ved IRMs tidligere prognose. IRM venter en tilbakegang på 0,4 prosent og totalomsetningen forventes å havne på knapt 18,7 milliarder kroner.

– Mediemarkedet preges akkurat nå av en ulykkelig kombinasjon av strukturell forandring samtidig som man har en svakere konjunktur. IRM bedømmer at verken resten av 2015 eller 2016 kommer til å vise en positiv utvikling for mediemarkedet, kommenterer Madeleine Thor, daglig leder i IRM.

– Vår vurdering er fortsatt at de tapsnivåene som vi har sett på trykte medier trappes noe ned neste år, men mer marginalt enn vi tidligere har bedømt, mener Thor.

Vekst i etermedier og utendørs

Samtidig som prognosen for totalmarkedet prognoseres med negativ vekst, så finnes det medigrupper som viser en god utvikling: TV, radio, kino og utendørsreklame forventes alle å ha positiv vekst i 2015 og en fortsatt stabil utvikling inn i 2016.