Coop bak hemmelig 'Løkka-kaffebar

I løpet av kun én måned har kaffebaren The Secret Coffee Shop på Grünerløkka i Oslo blitt populær. Nå avslører de hemmeligheten bak navnet, kaffen som har blitt servert er nemlig et av Norges mest solgte kaffemerker.

I september åpnet en ny kaffebar ved navn The Secret Coffee shop på Olaf Ryes plass i Oslo. Her har mange av Grünerløkkas kaffeentusiaster nytt sitt daglige brygg. Det ingen har visst er at kaffen som har blitt servert er den samme som du får kjøpt i alle Coop-butikker i hele Norge.

– Vi ønsket å få frem at kvaliteten på vår kaffe er fantastisk bra. I Oslo, og spesielt på Grünerløkka er folk svært godt vant. Legger du turen fra nederst i Markveien og opp til Ringen kino, vil du passere hele 13 kaffebarer. Derfor åpnet vi en kaffebar for å teste om vår kaffe holdt mål blant landets tøffeste konkurrenter. Vi har fått en utrolig respons på kvaliteten, så dette er veldig gøy, sier Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge.

Ekspanderer i Oslo

Et av resultatene av at Coop kjøpte opp Ica og Rimi er at de får betraktelig flere butikker i Oslo-området. En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Coop viser at så få som 14 prosent av Oslos befolkning kjenner til Coop-kaffe. Til sammenligning er tallet 45 prosent i Trøndelag.  

– Det er utrolig viktig for oss å få et godt fotfeste i hovedstaden forteller Arnfinn Bye, salgs- markedsleder i Coop Industri. Ett av målene med prosjektet var å øke kjennskapen og kunnskapen om Coop kaffe i Oslo. Jeg håper og tror at folk trekker litt på smilebåndet når de finner ut at de er vi som står bak, og at de plukker med seg kaffe fra oss neste gang de er i butikken, sier Bye.

Skyhøy kunnskap

Andreas Prestmo har fungert som barista hos kaffebaren. Han mener at grunnen til at storbyfolk har andre preferanser enn resten av landet dreier seg om tettheten av kaffebarer og økt fokus på gode råvarer og kaffefaget over tid. Oppblomstringen av ulike håndbryggere til hjemmebruk har også hatt mye å si.

– Dette har mye med tilgangen på kaffebarer med spesialistfokus å gjøre, forteller Prestmo. – Her på Grünerløkka er det flere små kvalitetskaffebarer i absolutt verdensklasse, noe som gjør at folk har blitt både litt bortskjemte og samtidig bevisste og kunnskapsrike, sier han. 

Undersøkelsen gjort av Coop viser at Oslo-folk har andre preferanser enn resten av landet når det gjelder innkjøp av sin daglige kaffe. Folk i Oslo er de i Norge som for eksempel drikker minst kaffe fra store produsenter og heller kjøper kaffen sin på kaffebar. 

- Det er ikke sånn at det bare er den kaffen man kjøper på kaffebarer som kan gi et godt brygg. Riktig utstyr, gode teknikker og gode, ferske råvarer er helt avgjørende, avslutter han.    

Det er kampanjebyrået We Are Live som står bak stuntet, mens Design Container står for logo og visuell utforming. Resonate er ansvarlig for sosiale medier, mens Smallfilm har laget film


Kommentarer

Markus Lind

Kreativ Leder i Good Morning

2 år, 1 måned siden

Kult stunt! Minner litt om Lidl sitt Dill-konsept hvor de lagde en eksklusiv restaurant basert på Lidl-produkter. Ikke at det er noe poeng altså, bare bra å dra ting videre (er jo det vi alle gjør uansett). Men betegnelsen "kampanjebyrå" var litt nytt for meg. Er ikke reklamebyrå eller eventbyrå godt nok lenger? : )

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

2 år, 1 måned siden

Ja, det stemmer. Lidl vant i Cannes i 2014 med restaurantkonseptet "Dill": https://www.youtube.com/watch?v=LbcvUxZPZ-E

Alexander Gjersøe

2 år, 1 måned siden

Drar de det videre? Næ...

Carl-Erik Conforto

2 år, 1 måned siden

Minner litt om!? Akkurat det samme.

Aram Zarkoob

Kreativ Produsent i Kitchen Reklamebyrå

2 år, 1 måned siden

Selv casefilm teksten er helt likt. Tilfeldig? Forbauset over at verken KF eller Kampanje gidder å spørsmålstegne alle disse plagiat jobbene som har dukket opp den siste tiden.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

2 år, 1 måned siden

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.