F&W nominert i internasjonal konkurranse

En lilleputt av et norsk bokbyrå kjemper mot forlagsgiganter i internasjonal konkurranse.

66472 b486c original
Ida Fjeldbraaten og Zoë Waage i Fjeldbraaten & Waage. Foto: Magnus Stivi

Det lille markedsføringsbyrået Fjeldbraaten & Waage har to nominasjoner i konkurransen Future Book Awards, konkurransen som kårer bransjens beste jobber innen «Imaginative Publishing». Begge nominasjonene er i kategorien «Best use of Digital in a Marketing/Publicity Campaign» for jobber de har gjort sammen med Gursli Berg Forlag og Tiden Norsk Forlag.

I konkurranse med «De store gutta»

Blant de andre nominerte i konkurransen finner vi Penguin Random House, HarperCollins, HarperCollins UK og Bloomsbury.

– Det er helt sjukt å se den nominasjonslista. Det er jo verdens største forleggere versus oss. Og når man ser de jobbene de er nominerte for, så har jo de andre et budsjett som nok overgår våre nær nullbudsjettskampanjer med flere millioner kroner, sier de to partnerne og eneste ansatte i byrået, Zoë Waage og Ida Fjeldbraaten.

Naken på Snapchat og bokhandlerspill

Fjeldbraaten & Waage er et markedsføringsbyrå som spesialiserer seg på litteratur. De startet opp i februar i år, og de melder at de allerede har fått mange gode navn på kundelisten.

En av jobbene de er nominert for i konkurransen er «Naken på Snapchat» der de fikk folk til å lese høyt fra boken «Naken» av Raine Miller på Kondomeriets Snapchat-konto. «Naken» er første bok i den erotiske Blackstone-serien som gis ut på Gursli Berg Forlag.

Den andre jobben ble gjort i samarbeid med Tiden Norsk Forlag rundt Janne S. Drangsholts utgivelse «Ingrid Winters makeløse mismot». Her lagde byrået et interaktivt spill rettet mot bokhandlerne der de måtte lese boken og finne spor på nettet for å løse gåten.

– Dette hadde jo ikke skjedd om ikke Tiden Norsk Forlag og Gursli Berg Forlag hadde turt å satse på ideene vi kom med, derfor er nominasjonene like mye deres som våre.

Årlig prisutdeling

Hvert år kårer Future Book Awards de selskapene og enkeltpersonene som har spilt en nøkkelrolle i å drive forlagsbransjen fremover. Fjeldbraaten & Waage sier at de ikke forventer å gå helt til topps i London 4. desember, men at det å bli nominert er en ære og et bevis på at det er plass til et byrå som F&W.

– Dette er jo litt David mot Goliat her, eventuelt Harry Potter mot Ingrid Winter, så vi får se!