Sølvtaggen til Hyper og Forsvaret
Forsvarets nettside «I tjeneste for Norge» belønnes med Sølvtaggen for september. Det er Hypers tredje så langt i år.
Forsvaret ba Hyper hjelpe med å gi samfunnet en ærlig og unik nærhet til hva de norske veteranene har opplevd i tiden etter andre verdenskrig. De viktige historiene fortelles av veteranene selv, gjennom en velprodusert nettside.
– I tjeneste for Norge» er en flott omdømmebyggende jobb, forteller juryens varaleder, Simen Øian Gjermundsen.
– Innholdet er ekte, gripende og interessant. Ideen om å fortelle om Norges innsats i internasjonale operasjoner gjennom de som selv deltok er god, og fører til veldig relevant innhold. Dette er historier som, uansett syn på Norges rolle i slike utenriksoperasjoner, er viktige å sette seg inn i. Nettsiden er godt produsert, innholdet er fint og oversiktlig presentert i riktige doser. Historiefortellerne sitter nok med mengder av genuint, ærlig, vakkert og vondt innhold som de gjerne vil dele, avslutter Gjermundsen.
Marius Lauritsen, kommunikasjonskonsulent i Veteranavdelingen i Forsvarsstaben, er særs fornøyd med kampanjen.
– Det er utrolig gøy å se og lese alle de bidragene som veteranene sender inn! Med over 100.000 soldater i internasjonale operasjoner etter andre verdenskrig visste vi at det var mange opplevelser og historier der ute, og nå har vi endelig muligheten til å samle dem inn og vise dem fram skikkelig. Over 200 store og små historier har kommet inn, og de bidrar alle til å skape mer forståelse for hva våre veteraner faktisk har gjort der ute, i tjeneste for Norge, forteller han.
Sølvtagg med smak av gull
– Dette var virkelig et sølv det smakte gull av for vår del, forteller kreativ leder i Hyper, Lars-Petter Windelstad Kjos. Forsvaret er en modig kunde som tør å tenke nytt. Gjennom itjenestefornorge.no ønsker Forsvaret å skape større åpenhet og kunnskap om Forsvarets internasjonale operasjoner og hva Forsvarets veteraner har opplevd. Prosjektet er ambisiøst gjennom å skulle samle inn vitnesbyrd fra de som har tjenestegjort for Norge i internasjonale operasjoner helt fra andre verdenskrig og frem til i dag. Nå håper vi på enda flere historier i årene som kommer, avslutter Windelstad Kjos.
Lettbeint humor for Djuice på andreplass
Filmgeneratoren for Djuice av TRY/Apt fascinerte juryen.
– En morsom og enkel sak, som er perfekt for målgruppen. Løsningen er godt gjennomført og gir Try/Apt en knepen andreplass for september, forteller juryen.
Med presis informasjon på tredjeplass
Creuna hjelper St1 med å informere bilister om hvor de finner rimeligst bensin. Kampanjen er innovativ med tanke på søkeordsmekanikk, og har verdi for kundene. Juryen berømmer ideen som tar pallplass i Sølvtaggen denne måneden.
Det ble også delt ut poeng til følgende jobber:
• Geelmuyden Kiese og Good Morning: «Norges stiminner» for Den Norske Turistforening.
• Saatchi & Saatchi: «Telefon fra Hamar» for Norsk Tipping.
Case-film «I tjeneste for Norge».