Sølvtaggen til Hyper og Forsvaret

Forsvarets nettside «I tjeneste for Norge» belønnes med Sølvtaggen for september. Det er Hypers tredje så langt i år.

66378 3da27 original
Case-film «I tjeneste for Norge».

Forsvaret ba Hyper hjelpe med å gi samfunnet en ærlig og unik nærhet til hva de norske veteranene har opplevd i tiden etter andre verdenskrig. De viktige historiene fortelles av veteranene selv, gjennom en velprodusert nettside.

– I tjeneste for Norge» er en flott omdømmebyggende jobb, forteller juryens varaleder, Simen Øian Gjermundsen.

– Innholdet er ekte, gripende og interessant. Ideen om å fortelle om Norges innsats i internasjonale operasjoner gjennom de som selv deltok er god, og fører til veldig relevant innhold. Dette er historier som, uansett syn på Norges rolle i slike utenriksoperasjoner, er viktige å sette seg inn i. Nettsiden er godt produsert, innholdet er fint og oversiktlig presentert i riktige doser. Historiefortellerne sitter nok med mengder av genuint, ærlig, vakkert og vondt innhold som de gjerne vil dele, avslutter Gjermundsen.

Marius Lauritsen, kommunikasjonskonsulent i Veteranavdelingen i Forsvarsstaben, er særs fornøyd med kampanjen.

– Det er utrolig gøy å se og lese alle de bidragene som veteranene sender inn! Med over 100.000 soldater i internasjonale operasjoner etter andre verdenskrig visste vi at det var mange opplevelser og historier der ute, og nå har vi endelig muligheten til å samle dem inn og vise dem fram skikkelig. Over 200 store og små historier har kommet inn, og de bidrar alle til å skape mer forståelse for hva våre veteraner faktisk har gjort der ute, i tjeneste for Norge, forteller han.

Bak: Silje Høgaas, Jonas Helgeneset, Lars-Petter Windelstad Kjos, Marius Lauritzen (Forsvaret), Kalle Meidell, Torgeir Øverland, Frank Nystuen. Foran: Ronald Kabicek, Espen Almdahl, Jørgen van Santen, Rune Bendiksen (fotograf).

Sølvtagg med smak av gull

– Dette var virkelig et sølv det smakte gull av for vår del, forteller kreativ leder i Hyper, Lars-Petter Windelstad Kjos. Forsvaret er en modig kunde som tør å tenke nytt. Gjennom itjenestefornorge.no ønsker Forsvaret å skape større åpenhet og kunnskap om Forsvarets internasjonale operasjoner og hva Forsvarets veteraner har opplevd. Prosjektet er ambisiøst gjennom å skulle samle inn vitnesbyrd fra de som har tjenestegjort for Norge i internasjonale operasjoner helt fra andre verdenskrig og frem til i dag. Nå håper vi på enda flere historier i årene som kommer, avslutter Windelstad Kjos.

Lettbeint humor for Djuice på andreplass

Filmgeneratoren for Djuice av TRY/Apt fascinerte juryen.

– En morsom og enkel sak, som er perfekt for målgruppen. Løsningen er godt gjennomført og gir Try/Apt en knepen andreplass for september, forteller juryen.

Med presis informasjon på tredjeplass

Creuna hjelper St1 med å informere bilister om hvor de finner rimeligst bensin. Kampanjen er innovativ med tanke på søkeordsmekanikk, og har verdi for kundene. Juryen berømmer ideen som tar pallplass i Sølvtaggen denne måneden.

Det ble også delt ut poeng til følgende jobber:

• Geelmuyden Kiese og Good Morning: «Norges stiminner» for Den Norske Turistforening.

• Saatchi & Saatchi: «Telefon fra Hamar» for Norsk Tipping.


Case-film «I tjeneste for Norge».