Trigger kåret til verdens mest kreative PR-byrå

I natt ble Trigger kåret til verdens beste kreative PR-byrå under Global SABRE Awards i Miami. Samtidig ble kampanjen «Stopp Bryllupet» for Plan Norge kåret til verdens 3. beste. Nå varsler byrået at de vil teste ut metodikken sin i nye markeder, med Sverige som første stopp, noe som også medfører endringer i ledelsen i byrået.

66901 d79cb original
På plass i Miami: Kreativ leder Magdalena Kamøy, konsulent Markus Eckbo Endresen og daglig leder Bente Kvam Kristoffersen.

Det er første gang at et norsk byrå går til topps i kåringen av verdens beste PR-byråer. Trigger konkurrerte mot over 400 av de fremste PR-byråene i verden. Kåringen gjennomføres i regi av The Holmes Report, et ledende PR-tidsskrift med lange tradisjoner for å studere og analysere den globale PR-bransjen.

– Det er helt rått at gjengen på kontoret nå kan kalle seg verdensmestere! Vi har jobbet knallhardt for å bli best mulig, og en større anerkjennelse enn dette er det ikke mulig å få i vår bransje. En stor del av seieren deler vi med våre kunder og samarbeidspartnere, som skal ha mye av æren for det vi har fått til. Nå ser vi frem til å teste ut metodikken vår i nye markeder, sier Preben Carlsen, gründer og styreleder i Trigger.

Varsler internasjonal ekspansjon

Samtidig varsler byrået at videre vekst primært skal skje utenfor Norge.

– Sverige er et naturlig første steg på vår vei ut i verden. Det er ikke bare er et nøkkelmarked i Norden, men også et av de markedene som holder høyest faglig nivå i verden. Hvis vi lykkes i Sverige er sjansen stor for at vi har livets rett også i andre markeder, sier Carlsen.

– Vi har ved flere anledninger bevist at metodikken vår kan skape globale folkebevegelser med massiv kraft, og det har gitt mersmak. For å skape mer positiv endring, må vi være tilstede flere steder. Det arbeidet starter vi med nå, og det blir virkelig spennende å se hvordan vi blir mottatt i andre markeder, utdyper han.

Gjør endringer i ledelsen

For å sikre nødvendig fokus på fag- og forretningsutvikling og internasjonal ekspansjon gjør Trigger endringer i ledelsen. Siden oppstarten for fem år siden har Trigger blitt ledet av Preben Carlsen, som nå går over i stillingen som styreleder og konsernsjef i Trigger internasjonalt, hvor han vil jobbe mindre med drift og mer med fag, forretningsutvikling og kundearbeid.

– Fremtidig vekst i Trigger kommer ikke til å skje i Norge. Det skal skje gjennom internasjonal ekspansjon og forretningsutvikling på andre områder. Heldigvis har vi en god tradisjon for å utvikle oss faglig sammen med kundene våre, så de endringene vi gjennomfører vil også føre til at jeg får enda mer tid til kundearbeid. Det er jeg veldig glad for, sier Carlsen.

– I Norge har vi funnet en størrelse som passer oss perfekt, og nå skal arbeidet her hjemme primært handle om å bli bedre, ikke flere. Selv er jeg betydelig flinkere til å utvikle enn å forvalte og drifte, og derfor er det på tide å få inn nye koster til å lede Trigger i Norge videre, sier Carlsen. Ny daglig leder i Trigger i Norge, blir Bente Kvam Kristoffersen, som allerede har vært en sentral del av Trigger-ledelsen i nesten tre år.

– I løpet av bare fem år har Trigger klart å etablere seg som et av de mest innovative kommunikasjonsbyråene med kreativ kraft i verdensklasse. Jeg gleder meg til lede Trigger i Norge videre i en ny og spennende fase av virksomheten, sier Kristoffersen.

«Stopp bryllupet» kåret til verdens 3. beste PR-jobb

«Stopp bryllupet» for Plan Norge ble i samme konkurranse hedret som verdens 3. beste arbeid i året som har gått. SOS Barnebyer og Schlägers «Gutten som fryser» ble også løftet frem på listen og endte på 29. plass over de beste PR-jobbene i verden fjor. «Like a Girl» for Always ble kåret til verdens aller beste PR-arbeid i fjor.

– Det er utrolig inspirerende at et så viktig prosjekt som Stopp Bryllupet havner på pallen når verdens beste PR-arbeider kåres. Når man ser på de arbeidene vi konkurrerte mot, er det med stor grad av ydmykhet at vi kan konstatere at vi er konkurransedyktige, også når vi møter de aller beste byråene internasjonalt. I tillegg viser «Stopp bryllupet» til fulle at vi har de kvalitetene som trengs for å endre verden til det bedre. Det er motiverende å tenke på, sier Carlsen.