DBS tar sats og velger Metric

Den tradisjonsrike sykkelprodusenten ønsker å fornye seg og knytter til seg Metric Design som samarbeidspartner.

67819 d1418 original
Fra venstre: Katrine Steiro (DBS), Erling Norderud Hansen, Eirik Seu Stokkmo, Carmita Carlsson og Lars Nordberg (DBS).

En ny generasjon nordmenn skal sykle på «Den Beste Sykkel», dersom DBS får viljen sin,

– Vi ønsker å fornye oss både på ytelse og design og for sistnevnte har valget falt på det norske designbyrået Metric Design. Sammen vil vi ivareta DBS’ historie, men med en moderne vri. Etter å ha sett på arbeidet Metric har gjort fra før, føler vi at vi tenker i samme retning. Å kombinere tradisjon med noe nytt og moderne er en oppgave som krever innsikt og respekt. Vi har troen på at vi sammen har løst oppgaven på en måte som er merkenavnet verdig, samtidig som vi ikke er redd for å tråkke opp nye stier, sier Katrine Pedersen Steiro, markedssjef i DBS.

Nye og modige grep

Mange nordmenn over en viss alder har et sterkt forhold til DBS. De siste årene har de imidlertid blitt stadig mindre synlige. Ikke minst fordi bransjens egne merkevarer stadig tar mye av det billigere segmentet.

– Salget er fortsatt godt, men vi innså at vi måtte ta nye og modige grep om DBS fortsatt skulle være sykkelen gutter og jenter drømmer om, forteller Pedersen Steiro.

DBS ønsker å gjøre et løft for sin merkevare gjennom å stake ut en ny kurs for design av sykkelporteføljen. Gjennom prosjektet skal Metric skape en plattform for DBS’ videre design, og danne grunnlaget for utformingen av totaldesignet for sykkelrammene som kommer for salg i 2017.

– DBS er noe alle nordmenn har et forhold til. Vi har vokst opp med disse syklene og å få jobbe med dette er en ære for oss. All honnør til DBS som våget å satse på noen som ikke har laget sykler før. Det blir et stolt øyeblikk når resultatet av samarbeidet vårt synes på gatene i 2017, sier Metrics designere Eirik Seu Stokkmo og Erling Norderud Hansen.