IKEA vant september-Sølvfisken

Sølvfisk-juryen lot seg sjarmere av høstens profilkampanjen fra IKEA, der vi møter en liten gutt som alltid har lyst på besøk.

67774 23b5c original

Med årets katalogtema «Alt dere trenger for å være sammen» hadde IKEA som mål å tilby kundene det de trenger for å gjøre det lettere å opprettholde måltidene som samlingspunkt. Dette dramatiserte SMFB gjennom filmene om gutten som inviterer folk hjem på middag, uansett om det passer eller ikke

Juryen gir følgende begrunnelse for Sølvfisken i oktober.

«Månedens vinner bryter happy-ending tradisjonen på en måte som allikevel blir varm og innsiktsfull. Fint og modig gjort om en alenemamma som ikke blir sittende som en taper selvom sønnen tydelig savner både en farsfigur og litt flere i huset. Man trenger ikke et perfekt hjem eller et perfekt kjøkken for å være et midtpunkt, kun en ekstra krakk. Deilig at IKEA unngår det ellers så velbrukte kosetyranniet.»

Team på jobben er Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe. Filmen er regissert av Harald Zwart og produsert av Motion Blur ved Espen Horn.

Kampanjen er utviklet av SMFB, og består også av web-appen «Din ÄTBAR», en forlengelse av restauranten IKEA ÄTBAR, som poppet opp på Grünerløkka i begynnelsen av august.