Klare for reklamefeiring i Stavanger

Stavangerregionens viktigste reklame- og designpriser deles ut førstkommende fredag under det årlige arrangementet Sterk Reklame.

Sterk Reklame er en regional konkurranse som priser det beste av reklame og design i Stavanger-regionen, og som skal synliggjøre verdiøkningen og engasjementet som følger av bransjens bidrag til regionen.

– Det er utfordrende tider i og rundt Stavanger-regionen, og nettopp derfor er det ekstra viktig å feire kreativitet, sier folkene bak Sterk Reklame, som arrangeres i samarbeid med Kreativt Forum. Arrangementet foregår forstkommende fredag.

123 innsendte bidrag har blitt sendt inn i totalt ti forskjellige kategorier. Det er en nedgang på omtrent 25 prosent sammenliknet med i fjor, men også en ventet nedgang grunnet mindre oljeaktivitet i regionen.

Av de innsendte arbeidene blir 48 hedret med pris: 10 gull, seks sølv, 11 bronse og 21 diplom. Kategoriene er endret i stil med Gullblyanten, og du kan se alle innsendte arbeider her. 

Mye olje og øl

Arbeidene har blitt vurdert av en jury bestående av tre lokale og tre nasjonale kreatører: Jone Johannessen (Procontra), Angelica Askvik (Dinamo), Linda Gudmestad (Aldente), Eli Kleppe (Oktan Stavanger), Stein Simonsen (McCann) og Mats Ottdal (Anti).

– Når det gjelder de innsendte arbeidene så handler mye om olje og øl, konstateter jurymedlem Mats Ottdal fra Anti.

–  Jeg synes det er interessant å tenke at ikke alt skjer i de store byene der de største byråene styrer. Ofte er det lokale, enkle ideer som har den største styrken, som utfordrer resten av landet.  Det skal ikke så mye mer til enn en god ide, gjennomførbarhet og flinke folk, sier Ottdal.

Dominoeffekt

Som kreativ leder i Melvær&Lien, representerer Sanda Zahirovic et av de mest tradisjonsrike reklamemiljøene i oljebyen. Hun mener det er viktigere enn noensinne å synliggjøre verdiskapningen i kreativitetsbransjen.

– Stavanger-regionen er i en utfordrene tid, hvor lav oljepris er i ferd med å skape en dominoeffekt på tvers av bransjer. Desto viktigere er det at vår bransje gjennom strategisk design og god kommunikasjon evner å flytte merkevarer. I år er Sterk Reklame tydelig preget av dette, og på fredag skal vi vise at det å opprettholde markedsbudsjettet i tøffe tider lønner seg.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.