«Ocho pocho rømme» sjarmerte Sølvmikken-juryen

En kampanje for Stranda Spekemat gikk til topps i oktober-utgaven av den månedlige radioreklamekåringen Sølvmikken.

67861 b91cf original
Mmm … Jamón!

I radiokampanjen for spekematleverandøren Stranda har McCann og Sagveien Resort gitt Norske folketoner en spansk vri, et grep Sølvmikk-juryen hadde så sansen for at de stemte jobben fram som vinner i oktober. Som seg hør og bør, har juryen også kommentert avgjørelsen:

– Juryen gleder seg over en fin produksjon. Budskapet kommer godt frem og vi gleder oss over at sangen er en del av dramatiseringen og ikke bare produktegenskaper i sang-form. Vi hadde ulike meninger om hvilken av de to spottene som var den beste, men alle fant sin favoritt. Å få juryen til å le av spekeskinke er en god prestasjon. «Ocho pocho rømme» og «Quattro merker smør» er gøy.

  • Byrå: McCann
  • Kreativt team: Jan Petter Ågren og Stian Birkelid
  • Prosjektleder: Katrine Berget
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

«Legg fra deg mobilen»

Én av tre trafikkulykker skyldes ufokuserte sjåfører, og det er hovedbudskapet i den enkle, men poengterte radiokampanjen fra Gjensidige forsikring, laget av Ernö og Verdens Sterkeste Mann. Juryens kommentar:

– Et viktig budskap med en enkel og fin dramatisering. Noen savner noe, men ingen klarer å sette fingeren på hva det er, vi konkluderer med at da kan det ikke være noe. En fin og sann observasjon treffer alle i juryen godt. Det er også deilig at ungdommen får ta litt hevn på mobilavhengige foreldre. Denne spotten gjør jobben for Gjensidige.

  • Byrå: Ernö
  • Kreativt team: Dagmar Kollstrøm og Trond Vestengen
  • Prosjektleder: Anita Dahling Almvik
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann

Kvarg i mikropausene

I september gikk Llowbank og Både Og til topps i Sølvmikken med en kampanje for Kvarg, som identifiserer små og gjerne pinline pauser i hverdagskommunikasjonen. Juryen liker fremdeles konseptet godt:

– Disse spottene synes vi er veldig fine. Det blir spesielt lagt merke til de gode løsningene for dialogen. Et forfriskende grep at man lar en person stå for praten, mens den andre kun lager noen velplasserte lyder. Rett på sak, befriende, ren og tydelig.

  • Byrå: Llowbank
  • Kreativt team: Tone Humblen og Tore Woll
  • Konsulent: Tore Woll
  • Prosjektleder: Beril Holte Rasmussen
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Hør oktober-vinnerne samt alle tidligere vinnere på gullmikken.no.