Spansk lotto-film ringer julen inn

Det spanske rikslotteriet med animert film om det julen egentlig handler om.

68029 3621b original

Ulike land har forskjellige reklametradisjoner forbundet med julehøytiden. I Storbritannia kriger annonsører som John Lewis og Sainsbury’s om å ha den mest spektakulære og fargesprakende julereklamen. Her hjemme gjør vi heller julekommunikasjonen så lun og koselig som mulig.

Det kan dermed synes som om vi er mer i tråd med spanjolene, for det er lav bling-faktor og desto mer varme og medmenneskelighet i årets julefilm fra det spanske rikslotteriet, signert Leo Burnett Madrid.

Anledningen er det årlige, gigantiske julelotteriet ElGordo («feiten»), som har tradisjoner helt tilbake til 1812. Lotteriet er mer av en gruppeaffære enn andre lotterier, der tradisjonen er at man deler på kupongen med venner og familie, og dermed også vinnerpotten.

Leo Burnett-filmen, som har fått 3 millioner klikk på YouTube siden den ble sluppet for ti dager siden, fanger denne ånden med den animerte historien om den ensomme Justino, som er nattevakt i en fabrikk som lager utstillingsdukker.

Kampanjens navn og pay-off er den samme som fjorårets: «There's no bigger prize than sharing.»

Den tre og en halv minutt lange filmen er bare én del av historien dette året: Du kan også følge med på hva Justino foretar seg på natten på instagramkontoen @justino_vigilante. Kampanjen har også en egen og fjong nettside.

Regissør er againstallodds hos Passion Pictures.