Gjennomsiktig Pepsi vender tilbake

Pepsi melder at de nå gjeninnfører den klare colaen fra 1990-tallet, Crystal Pepsi, i en begrenset tidsperiode.

68425 d9b92 original

På 90-tallet herjet bruskrigene mellom Coca-Cola og Pepsi som aldri før, og det resulterte blant annet i at et stort antall nye og eksperimentelle brusvarianter ble lansert på markedet (selv om svært få falt i smak hos kundene).

En av disse var den gjennomsiktige Crystal Pepsi, som ble lansert i 1992, var en kjempeflopp og ble trukket tilbake året etter. Brusen fikk også æren av å bli inkludert på Time Magazines liste over «det siste århundrets verste ideer», sammen med ting som asbest, forbudstiden og, merkelig nok, Woody Allen.

Tusenvis av Crystal Pepsi-fans har organisert seg og tryglet Pepsico om å få Crystal Pepsi tilbake, slik rare folk gjerne gjør, eksempelvis på Twitter under emneknaggen #BringBackCrystalPepsi.

Og nå er det akkurat det Pepsi gjør, nærmest som et nostalgisk, selv-ironisk stunt.

Det involverer selvsagt noen sprell i sosiale medier, nemlig at tilhengerne melder seg på Pepsis lojalitetsprogram Pepsi Pass, hvor 13.000 vinnere vil motta en sekspakning med den gjennomsiktige brusen. Og tilhengerne har bare et halvannet døgn på seg, mellom klokken 12.00 10. desember og midnatt 11. desember. Planen er at alle som vinner mottar brusen på julegavevis, 24. desember.

Men før du iler til tastaturet: Konkurransen gjelder bare amerikanske statsborgere bosatt i USA.