Lidl arrangerte Nobelfest for vanlige folk

Lidl i Sverige fortsetter arbeidet med å bygge bro mellom fiff og meningmann. Nå har de kopiert den store Nobelbanketten som arrangeres i etterkant av nobelprisutdelingene.

I 2013 åpnet Lidl gourmetrestauranten Dill i Stockholm, der all mat var laget av råvarer fra Lidl-sortimentet (uten at gjestene visste noe), og hvor den britiske stjernekokken Michael Wignall stod for matlagningen. Kampanjen, som var laget i samarbeid med reklamebyrået Ingo, mottok en haug priser verden rundt, og vi så også nylig en tydelig Lidl-inspirert jobb på Grünerløkka i Oslo med The Secret Coffee Shop, der Coop var avsender.

I forrige uke lagde Ingo og Lidl Nobelfest for vanlige folk, der de hadde invitert 1300 gjester. Til å servere dem hadde de mobilisert 260 servitører og 50 kokker, og de handlet inn 15.000 blomster for å gjøre kvelden ekstra staselig. Konferansier og underholdning var også på plass, og som forrige gang tok de tatt baklengskonseptet i bruk da stedet skulle døpes: Der Lidl ble «Dill» ble Nobelfesten «Le Bon».

Billettene ble revet bort på et par timer, og hver kuvert kostet 395 kroner, en rimelig pris for en helaften med traktering og underholdning. Hele overskuddet gikk till Barncancerfonden i Sverige.

Arrangementet, som foregikk på Annexet i Stockholm, ble selvsagt filmet. Det er det svensk-norske produksjonsselskapet Standart som dokumenterte begivenheten, med Marcus Svanberg som regissør. Planen er at stuntet skal resultere i åtte forskjellige reklamefilmer som skal vises gjennom 2016. I mediespilleren ser du casefilmen, samt to «live»-filmer som gikk direkte i reklamebolken på TV 4.

Du kan lese mer om festen i svenske Resumé, som var til stede på Annexet, og som også anmeldte festen i etterkant.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.