Saatchi nominert til effekt-prisen i Eurobest
I fjor vant «Try My Hybrid» for Toyota gull i Eurobest. I år konkurrerer samme kampanje i Creative Effectiveness-kategorien.
I fjor vant norske byråer to gull i Eurobest, NSBs «Miljøtoget» av TRY og «Try My Hybrid» for Toyota av Saatchi & Saatchi, som i tillegg vant fire sølv i samme konkurranse.
Torsdag morgen ble det klart at sistnevnte som eneste norske jobb er nominert i effekt-kategorien (både i Cannes Lions og Eurobest er det slik at kampanjene i kategorien kan være opp til tre år gamle).
Det er kun 11 andre nominerte jobber i kategorien.
Jobben, med norsk tittel «Prøv min hybrid», er antakeligvis en av de mest premierte norske reklamearbeidene noensinne, i hvert fall de siste årene, med priser i Webby, Sabre Awards, Gullkorn, Lovie, Cannes Lions, IAB Mixx awards og IAB MIXX Global, Google Creative Sandbox, Eurobest, Facebook Studio Awards, Retailprisen, Gulltaggen, Gullblyanten, MMM, FWA, AWWWARDS, CSSdesignawards og Sølvtaggen.
Shortlisten i Integrated ble også sluppet i dag, men ingen norske byråer gikk videre.
TRY videre i Film Craft
Da shortlisten for Film Craft endelig ble offentliggjort onsdag ettermiddag, ble det klart at TRY var eneste norske byrå som gikk videre i kategorien. Det er Djuice-jobben «Lick the Lips» av TRY og Animasjonsdepartementet som har gått videre. Samme jobb er også finalist i Film-kategorien.
Vinnerne i Eurobest annonsereres i kveld etter premieutdelingen i Antwerpen.