Skapte New York i miniatyr på T-banen

Som ledd i Norwegians New York-kampanje ble Nationaltheatret T-banestasjon i slutten av november forvandlet til et lite stykke Times Square. Slike kampanjer vil det komme flere av, lover Clear Channel.

68566 70e43 original
68569 8664e original
68572 78e59 original
68575 f472f original
68578 953d7 original
68581 8a2b7 original
68584 8d0ab original

24. november tok Norwegian over Nationaltheatret T-banestasjon og lagde et mini-New York midt i Oslo. Mange detaljer var ivaretatt, blant annet kjente gatemusikanter som den sparsomt påkledde Naked Cowboy var fløyet inn fra Times Square, gospelkor sang, pretzels ble servert, og selv kumlokkene var byttet ut med originale kumlokk fra the Big Apple.

– Dette er unikt i norsk sammenheng, men denne type kreativ bruk av utendørsmediet er nok noe vi vil se mer av fremover, sier Elisabeth Kjeldsø, senior sales executive i Clear Channel, som eier reklameflatene som Norwegian har tatt i bruk i denne kampanjen.

Hun mener at utendørsreklame gir muligheter til å møte forbrukerne på en annen måte enn man gjør i andre kanaler, og at det er verdt å tenke mer kreativt rundt dette.

– Utendørsannonsering er et marked i vekst, og det med god grunn. Gjennom utendørsmediet kan man skape interessante og direkte møter med forbrukerne, noe denne kampanjen er et stjerneeksempel på. Det blir rett og slett en opplevelse for dem som går forbi, sier Kjeldsø.

Ville inspirere til reiselyst

– Vi har i dette tilfellet valgt en tradisjonell kampanje, i kombinasjon med mer aktiverende aktiviteter på Nationaltheatret. For å inspirere til reiselyst, ønsker vi å engasjere målgruppen og få den til virkelig å kjenne på kroppen hvordan det er i New York, sier Simen Kjær, som er Account Manager i Vizeum.

– For å engasjere folk i den grad vi ønsket, var det essensielt å treffe folk på en tid og sted som var uventet. Uten Clear Channels erfaring og forhold til Oslo Sporveier, hadde vi aldri klart å gjøre om Nationaltheatret stasjon til subwayen i NYC. Clear Channel forstod den kreative ideen og evnet å sette den ut i livet, legger Kjær til.

– Dette har vært en spennende kampanje, og vi har fått gode tilbakemeldinger. For oss er det viktig å skape oppmerksomhet rundt våre langdistanseruter, og kampanjen passer dermed godt inn i vår strategi, sier markedsdirektør Stine Steffensen Børke i Norwegian.

– Vi oppfordrer kundene våre til å bruke utendørsflatene på mer kreative måter, fordi vi tror det kan trigge spredning i sosiale medier og gi kundene godt innhold som også kan brukes i andre kanaler, sier Kjeldsø i Clear Channel.

Det er M&C Saatchi som har laget kampanjen for Norwegian, med Vizeum som mediebyrå.